Tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je důležitým dopravním spojením.

Tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je důležitým dopravním spojením. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Hrozí škrtání tramvají z Liberce do Jablonce. Kraj na nich chce ušetřit

  • 17
V příštím roce by mohlo mezi Libercem a Jabloncem jezdit méně tramvají. Na meziměstskou trať by vyrážely po dvaceti minutách, místo současných patnácti. Kraj chce totiž poslat Liberci na tramvaje do Jablonce méně peněz než letos. Pokles počtu cestujících by mohl ohrozit i evropskou dotaci na opravu tratě.

Liberecký kraj zvažuje, že pošle Liberci na zajištění tramvajové dopravy mezi oběma městy až o 5 milionů korun méně než letos. Pro Liberec s napnutým rozpočtem by to byla rána.

Město by muselo dotovat ztrátu ze své kasy, nebo omezit spoje. Letos kraj přispívá na tramvajovou dopravu mezi Libercem a Jabloncem 17 miliony korun.

„Na radě kraje zaznělo, že by nám příští rok dali maximálně dvanáct milionů korun,“ uvedl na zasedání městské rady v Liberci vedoucí odboru správy veřejného majetku David Novotný.

„Na celé situaci je tristní, že kraj nehodlá šetřit na souběžné vlakové a autobusové dopravě. Bohužel si vyčíhnul jen naši tramvajovou dopravu,“ upozornil liberecké radní Novotný. 

„Tramvajová doprava mezi Libercem a Jabloncem je velmi využívaná, spoje by se rušit neměly,“  řekl ekonomický náměstek liberecké primátorky Jiří Šolc. 

Kraj chce zjistit, jak plné jsou tramvaje ve špičkách i mimo ně

„Rozhodně to není dogma, že budeme příští rok platit na tramvajovou trať dvanáct milionů. S dopravním podnikem jednáme a hledáme kompromis,“ prohlásil krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

„Jde o to zjistit, jestli cyklus patnácti minut není částečně zbytečný a není to nadstandard. Určitě budeme chtít zjistit, jak jsou linky obsazené ve špičkách i mimo ně,“ dodal Mastník. Měřítkem by například mohlo být to, jestli v tramvajích sedí  všichni cestující.

Podle člena dozorčí rady dopravního podniku Josefa Šedlbauera by však poškodilo celou oblast, kdyby tramvaje jezdily po dvaceti minutách.

„Omezení počtu spojů bych považoval za krajně nešťastné. Jablonec a Liberec se bude propojovat čím dál tím víc a tramvajová vazba je hrozně důležitá pro budoucí rozvoj obou měst,“ vysvětli Šedlbauer.

Seškrtání spojů by také mohlo ohrozit evropskou dotaci na rekonstrukci trati. Je totiž vázaná na počet přepravených lidí.