Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyplaveným obcím pomůže gondolový most, míní Chrastava a chválí si ho

  10:53aktualizováno  10:53
Chrastava, které před třemi roky katastrofální povodně zničily lávku přes Lužickou Nisu, chce inspirovat další starosty. Vedení města se totiž rozhodlo vybudovat unikátní a levné zařízení k přepravě lidí přes řeku: transbordér neboli gondolový most. Náramně se osvědčil.

Strženou lávku přes řeku Nisu nahradila unikátní lanovka, takzvaný transbordér. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

"Mohli bychom být rádi, že máme něco, co nikde jinde než u nás není, ale objektivně řečeno, to je velká škoda. Znovu jsem si to uvědomil při letošních povodních," poznamenal chrastavský starosta Michael Canov.

Dílo, které pro Chrastavu vyprojektoval a spolu se svými studenty vybudoval pražský architekt Rajniš, nemusí být podle starosty jen v Chrastavě.

"Může sloužit všude tam, kde zapadne do přírodní scenérie, není tam extra velký provoz, zato tam hrozí velká voda," domnívá se starosta.

Takzvaný transbordér na ruční pohon je vlastně samoobslužný dřevěný kabinkový přepravník. Tento gondolový most dodnes pracuje bezchybně v těsném sousedství železničního mostu.

Spojuje elektrárenskou osadu Kolonka s železniční zastávkou Machnín-hrad. Překonává vzdálenost 13 metrů a stal se i vyhledávanou turistickou atrakcí.

Co je transbordér

Transbordér je upravená lanovka. K dopravě přes překážku užívá kabinku zavěšenou na kladkách.

Kabinkou pohybují přímo cestující tím, že tahají za lano.

Kladkostroj je sestavený tak, aby cestující nemuseli vynakládat velkou sílu.

I když jde o velmi efektivní a levné řešení postavené na jednoduchém principu, Chrastava je zatím v rámci celé země ojedinělá.

"Povodně skončily a nastává čas pro řadu obcí přemýšlet, jak se proti nim ochránit. Mám pocit, že by v některých případech transbordéry mohly být užitečné," míní Canov.

Netradiční gondolový most ze dřeva stál 649 tisíc korun, což bylo asi šestkrát méně, než by stála ocelová konstrukce o srovnatelné nosnosti.

"Je dodržena dokonalá bezpečnost, velká voda mu neublíží. Nosný prvek transbordéru je velmi vysoko nad řekou a vlastní vozíček je vyklápěcí. I toky, které stoupnou o pět nebo sedm metrů, zařízení nezničí," zmínil Rajniš.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Třem nalezeným ostatkům vévodila kostra vzrostlého muže. Měřil kolem 180...
Hroby v Jilemnici vydaly ostatky tří mužů, stopy vedou k Valdštejnům

Tři hroby s ostatky mužů, z nichž jeden je takřka jistě proslulý šlechtic Zdeněk ze Štěpanic z rodu Valdštejnů, našel v Jilemnici archeolog Jan Prostředník....  celý článek

Navrhujeme park, nábřeží a náměstí, které jsou schopné tvořit příjemné...
Parovod zmizí a k řece Nise u libereckého mrakodrapu povedou schody

Krajský úřad v Liberci zveřejnil výsledky architektonické soutěže na úpravu prostranství před svou budovou. Zvítězil v ní domácí ateliér re:architekti, jehož...  celý článek

Lidé mohou psy na Troskách uvázat na odložišti u hradní zdi vybaveném kůly a...
Turistům vadí, že nesmějí na Trosky se psy, památkáři zákaz chválí

Občasné vytí na „psím parkovišti“, překousané vodítko i vášnivé debaty s kastelánem. Tak to vypadlo během sezony na na hradě Trosky, kam památkáři zakázali...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.