Kvůli léta neudržovanému polskému úseku mohou jet vlaky Polskem maximálně třicet kilometrů v hodině. (ilustrační snímek)

Kvůli léta neudržovanému polskému úseku mohou jet vlaky Polskem maximálně třicet kilometrů v hodině. (ilustrační snímek) | foto: Vogtlandbahn

Hrozí zastavení vlaků do Německa. Poláci se nemají k opravě trati

  • 96
Češi i Němci volají po opravě polského úseku železniční tratě mezi Libercem a Žitavou, k níž se Poláci léta nemají. Stav je natolik špatný, že hrozí zastavení provozu.

Vlak se kvůli zanedbané trati šine hlemýždí rychlostí jako v době počátků železnice. Protiklad je to o to větší, že jedete moderní vlakovou soupravou Trilex, která může klidně uhánět více než stovkou. Na vině je ale tristní stav tratě.

Oprava 2,7 kilometru dlouhého polského úseku v Trojzemí by přitom výrazně zlepšila cestování do Drážďan nebo Berlína. Jenže polské straně na trati nezáleží, protože jí nic kromě peněz za průjezd územím nepřináší.

Kvůli léta neudržovanému polskému úseku mohou jet vlaky Polskem maximálně rychlostí třicet kilometrů v hodině. Na české straně je to přitom sedmdesátka, na německé dokonce devadesát.

Podle mezistátní smlouvy z roku 1964 se má Polsko o trať přes své území starat. Dnes je na hranici sjízdnosti. „Stav trati je natolik špatný, že tam reálně hrozí zastavení provozu,“ zmínila jednatelka společnosti Korid LK Stanislava Jakešová.

Ministr dopravy Ťok jednal s polskou ministryní

Mezistátní jednání na úrovni ministerstev dopravy o opravě úseku, který je součástí česko-německé trati spojující Liberec, Žitavu a Varnsdorf, běží. Naposledy se český ministr dopravy Dan Ťok sešel s polskou ministryní Marií Wasiak na konci března. A polská strana je připravena zastaralé smlouvy pro mezinárodní provoz aktualizovat.

„Polská ministryně přislíbila součinnost i zájem tuto oblast řešit bez zbytečných průtahů. Téma peážních tratí bude proto tématem číslo jedna na jednání, na něž byl pan ministr pozván do Polska v červnu tohoto roku,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Neusar nastínil jednu z variant financování projektu. „Dlouho diskutovaným a zdálo se, že i pravděpodobným scénářem, byla oprava tratě z českých a saských peněz, přičemž polská strana by její údržbu a správu předala českým (případně německým) subjektům,“ říká mluvčí.

„Polská strana však tuto možnost nakonec z důvodu složitých právních vztahů odmítla a požaduje, aby veškerá práva byla ponechána polským organizacím. V současnosti probíhá interní diskuse mající za úkol nalézt alternativní řešení. Odkup ani pronájem nebyly pro polskou stranu akceptovatelné.“

Jenže čas běží a stav tratě se neustále zhoršuje. Od konce roku 2018 se navíc změní časy odjezdů vlaků v Německu v souvislosti s modernizací trati z Berlína do Mnichova.

„Byli bychom pak ve velkém problému. Vlaky v Žitavě by špatně navazovaly. Ten problém je kvůli nízké rychlosti na polském území už teď, nestíhají se návaznosti vlaků a cestující musejí čekat. Jsou tak jen tři roky na to, aby se to udělalo a nemělo to důsledky na zhoršení dopravy oproti dnešku,“ zdůraznil Pavel Blažek z Koridu LK.

Po opravě se naopak radikálně změní cestování z Liberce do Německa. Vlaky například v Žitavě budou velmi těsně navazovat, odpadne dnešní dlouhé čekání vlaku. Výrazně se třeba zlepší cesta z Görlitz do Berlína a do Wroclavi.

Vlaky na sebe nenavazují

„Když jedete z Liberce do Berlína, má cesta nevýhodu, že na sebe vlaky v Žitavě nenavazují. Po opravě trati nasednete v Liberci do vlaku, přestoupíte v Žitavě do jiného, co odjede za tři minuty směrem do Cottbusu a tam bude pětiminutový přestup na vlak do Berlína. Spojení pak bude stejně rychlé jako autem,“ doplnil Pavel Blažek.

Opravu a zvýšení rychlosti si přeje i hejtman kraje Martin Půta. Podle něj se právě kvůli takovýmto propadům rychlosti stává železniční doprava nekonkurenceschopná. Těžce supí za automobilovou dopravou.

„Je dobře, že se o trati jedná na mezistátní úrovni. Poukazoval jsem na to opakovaně, protože na té trati je propad rychlosti mezi Hrádkem a Žitavou tragický,“ zmínil hejtman Půta.

„Hlavní problém je v tom, že tam polské železnice neprovozují žádnou dopravu, nechtějí tam ani zastávku. Kdyby se přitom spočítaly všechny peníze, co se zaplatily za průjezd peážní tratí, byl by to několikanásobek toho, co je zapotřebí na opravu toho úseku,“ zmínil hejtman Půta. Podle odhadů se jedná o částku 80 milionů korun.

Opravou by pak prošly český i německý úsek. „Rychlost, na kterou je zájem trať upravit, je alespoň sto kilometrů v hodině. U nás, na polské i německé straně. Má to ale smysl dělat tehdy, až bude vyřešen polský úsek,“ zmínil Pavel Blažek.