Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trofej pro vítěze Tour de France je z Lindavy. Tvarem připomíná průběh závodu

  16:12aktualizováno  16:12
Je z křišťálu a nad hlavu ji zvedne vítěz nejslavnějšího cyklistického závodu světa. Z českolipské Lindavy míří na Tour de France trofeje, které vznikají pod rukama sklářů z firmy Lasvit.

Až čtyři dny trvá, než je dílo hotové. Trofej, pro jejíž tvar hledal designér inspiraci i v samotné dynamice závodu, váží šest kilogramů. Než ale vznikne její finální podoba, zápasí sklář na píšťale s váhou o několik kilogramů vyšší.

Křišťálový pohár dostanou letos držitelé všech čtyř trikotů. Vyrobený je z jednoho kusu ručně foukaného a následně i ručně broušeného skla.

Fotogalerie

„Trofej navrhujeme už šestým rokem. Na začátku, když jsme přemýšleli, jak bude vypadat, jsme si museli říci, jaké má mít parametry a z jakého materiálu bude vyrobená. V této otázce jsme měli relativně rychle jasno, chtěli jsme odkázat na Českou republiku, kterou nejvíce vystihuje český křišťál. A co se týče tvaru, rychle jsme přišli na to, že má být vertikální, aby trofej vítěze dekorovala, když ji zvedne nad hlavu, aby byla vidět,“ přiblížil Peter Olah, designér Škody Auto.

Tvar je inspirovaný samotným cyklistickým závodem. Ve spodní části je široký, stejně jako je široké startovní pole, ve středu se zužuje, podobně jako se profiluje závod. A nakonec se z něj krystalizují favorité, z nichž vítězem může být jen jeden. A to je ten nejvyšší bod trofeje.

„Každý rok se snažíme, aby si závodníci odnesli trochu jiné a unikátní umělecké dílo. Proto hledáme pokaždé jinou technologii a sklářský postup. Fascinují mě souboje jezdců v peletonu, jízda kolo na kolo, a tak jsem se zaměřil právě na tyto části a inspiraci pro tu letošní trofej našel v samotném duchu Tour de France. Rotační dekor tak přímo odkazuje na točící se kola těch nejlepších z nejlepších. Trofej bude mementem toho, o čem závod je. O cyklistice, tvrdé dřině a a chuti vítězství,“ vysvětlil designér.

Dekor připomíná kolo Slavia

Na dekoru se odrazil i kousek historie, a to hlavně na preciznosti brusu. Inspirací pro mě bylo kolo Slavia z roku 1899, které vyrobili pánové Laurin a Klement, a které je plné zajímavých a úžasných detailů. Dokonalé je pak i broušení, které je podle sklářů jedno z nejtěžších, co kdy dělali. Brus je výrazně technický, zářezy a rozestupy se zvětšují, takže je náročné udržet ten správný směr,“ podotkl Olah.

Trofej vzniká čtyři dny, samotná příprava ale trvá dva měsíce. Na začátku se hledá správný motiv, designový tvar, následně se vyrobí vzorky, nafouká se určitý počet kusů, z nichž jde vybraná část do brusu, kde se posléze vyberou ty nejlepší. Na ně se pak pískuje nápis Tour de France. Dohromady odletí do Francie šest kusů, čtyři pro vítěze, dva do zálohy, pro případ, že by se některý z pohárů rozbil.

103. ročník Tour de France je dlouhý 3 519 kilometrů a vede napříč celou Francií. Ti nejlepší stanou na stupních vítězů 24. července v Champs-Élysées. „Vedle celkového vítěze ve Žlutém trikotu se poct před fanoušky dočkají také nejúspěšnější nováček v Bílém, nejlepší vrchař v Puntíkovaném a nejlepší sprintér, pro něhož je připravena křišťálová trofej ze zeleného skla. Škoda Auto je totiž letos opět partnerem zeleného trikotu,“ prohlásil Tomáš Kubík, mluvčí Škoda Auto.

V loňském roce vyráběla trofeje společnost Preciosa. Letos se vrátila zase do Lasvitu. „Loni měli designéři přání použít spíše šperkařskou techniku, kterou Lasvit nedělá. Nicméně i přesto jsme byli rádi, že výroba zůstala v českých rukách. No a letos oslovili opět nás,“ upozornil Petr Stýblo, spolumajitel firmy Lasvit.

Ta vyrobila v minulosti i trofeje pro vítěze prestižního tenisového turnaje Mubadala World Tennis Championship v Abú Zabí. Skleněné plastiky dodala také pro udílení cen Českého lva.



Nejčtenější

Na Českolipsku se střetl kamion s osobním autem, tři mladí lidé zemřeli

Při nehodě u Doks zemřeli ve škodovce tři mladí lidé, další dva jsou vážně...

U Doks na Českolipsku se ráno střetl kamion s osobním vozem. Řidič auta a jeho spolujezdkyně na místě zemřeli, další...

Krásná doba, když byl Havel zavřený, napsali komunisté na Facebook

Příspěvek, který stránka KSČM Liberecký kraj sdílela na Facebooku 2. srpna.

Text oslavující 80. léta, kdy pivo stálo dvě koruny padesát, byly zavřené hranice a ve vězení pobýval budoucí prezident...



Na vrcholku Ještědu hořel les, hasiči nasadili vrtulník a letadlo

Požár lesa na Ještědu pomáhají hasit i letadla (13.8. 2018).

Stovka hasičů likvidovala šest hodin požár na vrcholku Ještědu. Vzplanul zde lesní porost. Kvůli svažitému terénu...

Přepeřská fotbalová jízda: za pět let z „pralesa“ až do divize

Na slavnostním otevření fotbalového stadionu v Přepeřích se představili v...

Pět postupů v řadě. Tak skvostnou vizitkou se pyšní fotbalisté FK Přepeře. Klub z obce u Turnova s necelou tisícovkou...

Nezmarův recept na posily: Nebrat ty nejlepší, ale nejvhodnější

Jan Nezmar

Když v posledním půlroce kariéry nakukoval do manažerské práce, ocitl se u zrodu pozoruhodné kooperace - v létě 2012...

Další z rubriky

Nezastavitelní míří do Adršpašských skal. Pomozte pohybem handicapovaným

Birell bránou projíždí na kole šestinásobný paralympijský vítěz Jiří Ježek.

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Liberci hrozí žaloby za chyby v územním plánu, varuje náměstkyně

Liberecká radnice.

Veřejné projednávání by se mělo udělat celé znovu, teď si město hodně koleduje. Tak vnímá práci na novém územním plánu...

Jablonecká Proseč si oddechne od kamionů, skládka se přesune na Brandl

Škody po pátečním požáru se odhadují na dvacet milionů korun. Narušená je...

Páteční požár na skládce odpadů v jablonecké Proseči poukázal na problém: překladiště stojí na nevhodném místě a je moc...

BMW X5 xDrive30d 2012 ·
BMW X5 xDrive30d 2012 ·

r.v. 2012, naj. 79 849 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz