Trofeje pro vítěze Tour de France jsou z Lindavy, připomínají křídla ptáků

  8:29aktualizováno  8:29
Volnost, let, rychlost. To vše inspirovalo designéra Škody Auto Petera Olaha při navrhování podoby letošních trofejí cyklistického závodu Tour de France. Ty už posedmé vytvářejí skláři v lindavské sklárně Lasvit Ajeto.

Stejně jako v předchozích letech vychází trofej ze stejného základního návrhu. „Tvar je inspirovaný samotným závodem. Symbolizuje jeho dynamiku. Trofej je dole široká, jako je široké startovné pole. Každý závodník má šanci vyhrát. Uprostřed se zužuje, protože i v závodě se profilují favorité. Nahoře se rozbíhá a v nejvyšším bodě stojí už jen ten jeden vítěz,“ vysvětluje designér.

Každý rok se ale trofeje od těch předchozích liší. „V letošním roce jsme se inspirovali volností, letem, rychlostí. To vše nám připomínají křídla ptáků. Stejní jsou i cyklisté – volní, rychlí a dokážou doslova letět na kole. A právě rozpínající se křídla či vějíř symbolizuje letošní zdobení,“ popisuje Olah.

Inspirací byl závod v Číně

Přestože vzhled trofejí navrhuje již poosmé, stále nachází dost inspirací. Ta letošní přišla z cyklistického závodu v Číně. „Měl jsem možnost podívat se až k trati. Když kolem mě projížděl peloton, byla to neuvěřitelná rychlost! To je něco, co si při pohledu na televizi neuvědomíte.“

Fotogalerie

Trofej má po obroušení zhruba čtyři kilogramy, ale samotný kus žhavého skla, se kterým sklář pracuje, váží přibližně šest kilogramů. „Chlapci si na tom skutečně máknou,“ uznává Olah.

Vítězové Tour de France si mezi sebou rozeberou hned čtyři trofeje. Tři průhledné varianty získá hlavní vítěz a vítězové dalších kategorií, zelenou trofej si pak odnese nejlepší sprinter, tedy držitel zeleného dresu.

Celkem se ale vyrobí daleko víc kusů. „U skla nikdy nevíte, jak to nakonec dopadne. Takže se třeba nafouká víc polotovarů, ze kterých se vyberou ty nejlepší kousky na broušení. To je velmi precizní proces. I tam se někdy může stát, že se to nepovede hned napoprvé,“ zdůrazňuje Olah.

Rozhoduje síla foukání a rychlost točení

Jeho slova potvrzuje i sklář Emil Kováč. „Výroba je složitá, protože trofej je dlouhá a hodně úzká. Musíme pracovat s teplým sklem, ale dole je to studenější, nahoře teplejší. Musíme opatrně foukat, opatrně točit. Síla foukání a rychlost točení, to všechno se musí vyzkoušet,“ popisuje sklář.

Že vítězové prestižního závodu zvednou nad své hlavy trofeje z Lindavy, těší i společnost Lasvit. „My už tady trofej děláme posedmé. Jeden ročník jsme vynechali, protože na něj byla potřeba technika, kterou tady neděláme. Samozřejmě jsme moc rádi a hrdí, že právě tuto trofej můžeme u nás ve sklárně vyrábět,“ říká mluvčí společnosti Jitka Plchová a přibližuje, kolik sklářů se na uměleckých kouscích pro vítěze podílí.

„Na trofejích pracuje jedna dílna ze čtyř, co u nás ve sklárně máme, to znamená čtyři až pět sklářů. Když dělají nějaký designový výrobek, musejí se podívat na to, co si designér přeje. Ale vzhledem k tomu, že tvar trofeje je osm let stejný, vyfouknou ho pokaždé stejný. Odlišnosti jsou pak dodělávané v brusírně.“

A na kolik peněz vyjde unikátní odměna pro nejlepší cyklisty světa? „Cena je velmi těžko vyčíslitelná. Daly by se odhadnout celkové náklady na výrobu, ale na druhé straně má trofej hodnotu proto, že je to trofej Tour de France a že je vyrobená v malém počtu kusů,“ zakončuje Olah.

Autor:

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Další z rubriky

Exšéf libereckého dopravního podniku přihrával zakázky svým známým

Manažer dopravního podniku Pavel Šulc je také obviněný z korupce, podle policie...

Pavel Šulc byl předsedou představenstva Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Ve funkci podle zákona...

Chodci nejsou za tmy vidět, jejich střetů s auty neustále přibývá

Výroba reflexních prvků v chráněné dílně v Hradci Králové

Červená nebo modrá jsou na nic. Ani oranžová není to pravé. Nejlepší je svítivá žlutozelená. Policisté a dopravní...

Budoucí primátor Jablonce obchoduje s městem, firmy se ale nevzdá

Novým primátorem Jablonce nad Nisou se má stát lídr ANO Milan Kroupa.

Ve čtvrtek ho jablonečtí zastupitelé pravděpodobně zvolí nástupcem osm let vládnoucího primátora Petra Beitla z ODS....

Finanční úřad pro Liberecký kraj
vrchní referent/rada v oddělení kontrolním

Finanční úřad pro Liberecký kraj
Liberecký kraj
nabízený plat: 18 810 - 28 320 Kč

Najdete na iDNES.cz