Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spolek chtěl zatrhnout solení silnic pod Jizerkami. Řidiči byli zoufalí

  8:19aktualizováno  8:19
Je to podobné, jako by se lidé třeba v České Lípě bouřili proti tomu, co se děje v Liberci. Lokálnímu ekologickému sdružení Tanvald 21. století totiž vadí sypání silnic na vzdáleném Hejnicku. Od Tanvaldu na Jablonecku přitom obě města dělí hradba Jizerských hor.

Pro údržbu silnic v chráněné krajinné oblasti platí přísná pravidla. Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček

„Nějací salonní ekologové se odsud do práce dostávat nemusí. Je to krok k tomu, aby se nám tu žilo ještě hůř. Ať se starají o svoje silnice,“ rozčílil se v Hejnicích jeden z řidičů.

Hejnice leží v chráněné krajinné oblasti, kde se silnice nesmějí solit. Díky výjimce si ale řidiči dosud mohli užívat možná ne tak romantických, ale černých silnic bez vyjetých kolejí ve sněhu a ledu, který jen tak neroztaje.

Když výjimka skončila, krajští silničáři požádali o její prodloužení a správa CHKO Jizerské hory jim vyhověla.

Jenže ekologický spolek Tanvald 21. století brojící proti solení v chráněných oblastech podal námitku, tou se muselo zabývat až ministerstvo životního prostředí. Nakonec ji také smetlo.

Určitou dobu ale sypače se solí kvůli obavám z problémů s ekology podle starosty Hejnic nevyjížděly. Patrně ještě nevěděli, že už mohou solit.

Řidiči se dostávali do velkých problémů. „Vytížené silnice se kvůli ledovce a současnému počasí proměnily v jedno obrovské kluziště, na které absolutně nereaguje ani inertní posyp v podobě kamenné drtě,“ upozorňovaly řidiče webové stránky města Hejnic.

„Není to přece naše chyba. Nemůžeme za to, že to posuzovali tak dlouho. Krajská správa věděla už od dvaadvacátého prosince, že může solit. Nic jim nebránilo vyjet. Navíc v kalamitních stavech mohou solit, i kdyby výjimka neplatila,“ říká Jiří Feryna z občanského sdružení Tanvald 21. století.

Současná výjimka, díky níž se solit smí, má skončit v roce 2019, Hejnice se už dnes obávají, co bude potom.

„Zákaz solení by vadil i těm, co dojíždějí do zaměstnání. Cesta je delší, auta dostávají víc zabrat, vyjíždějí se koleje. Už před deseti lety byly v anketě dvě třetiny obyvatel pro solení. Jsem přesvědčen o tom, že i dnes je poměr podobný,“ míní starosta Hejnic Jaroslav Demčák.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Slavící hejtman Martin Půta.
Nechci sedět na dvou židlích, říká hejtman Půta. Místa ve sněmovně se vzdá

Od voličů v Libereckém kraji dostal téměř čtyři a půl tisíce hlasů. Ze sedmnáctého, posledního místa kandidátky Starostů a nezávislých se tak hejtman Martin...  celý článek

Erwin Cettineo, který žil v Liberci v letech 1903 až 1985, tramvaje miloval....
Tramvaje byly Italovou láskou, z jeho fotek vznikla kniha

Dluh jednomu z nejpilnějších fotografů libereckých a jabloneckých tramvají, který během více než šedesáti let zachytil proměny vozů i obou měst samotných,...  celý článek

Náměstek primátora Ivan Langr.
Náměstek primátora Liberce Langr opustil Změnu, nechce poslouchat Korytáře

Další rána zasáhla „rozvádějící se“ libereckou vládu. A přišla přímo ze zastupitelského klubu Změny pro Liberec, která dosud měla co do počtu hlasů v radě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.