Pro údržbu silnic v chráněné krajinné oblasti platí přísná pravidla. Ilustrační snímek

Pro údržbu silnic v chráněné krajinné oblasti platí přísná pravidla. Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček

Spolek chtěl zatrhnout solení silnic pod Jizerkami. Řidiči byli zoufalí

  • 5
Je to podobné, jako by se lidé třeba v České Lípě bouřili proti tomu, co se děje v Liberci. Lokálnímu ekologickému sdružení Tanvald 21. století totiž vadí sypání silnic na vzdáleném Hejnicku. Od Tanvaldu na Jablonecku přitom obě města dělí hradba Jizerských hor.

„Nějací salonní ekologové se odsud do práce dostávat nemusí. Je to krok k tomu, aby se nám tu žilo ještě hůř. Ať se starají o svoje silnice,“ rozčílil se v Hejnicích jeden z řidičů.

Hejnice leží v chráněné krajinné oblasti, kde se silnice nesmějí solit. Díky výjimce si ale řidiči dosud mohli užívat možná ne tak romantických, ale černých silnic bez vyjetých kolejí ve sněhu a ledu, který jen tak neroztaje.

Když výjimka skončila, krajští silničáři požádali o její prodloužení a správa CHKO Jizerské hory jim vyhověla.

Jenže ekologický spolek Tanvald 21. století brojící proti solení v chráněných oblastech podal námitku, tou se muselo zabývat až ministerstvo životního prostředí. Nakonec ji také smetlo.

Určitou dobu ale sypače se solí kvůli obavám z problémů s ekology podle starosty Hejnic nevyjížděly. Patrně ještě nevěděli, že už mohou solit.

Řidiči se dostávali do velkých problémů. „Vytížené silnice se kvůli ledovce a současnému počasí proměnily v jedno obrovské kluziště, na které absolutně nereaguje ani inertní posyp v podobě kamenné drtě,“ upozorňovaly řidiče webové stránky města Hejnic.

„Není to přece naše chyba. Nemůžeme za to, že to posuzovali tak dlouho. Krajská správa věděla už od dvaadvacátého prosince, že může solit. Nic jim nebránilo vyjet. Navíc v kalamitních stavech mohou solit, i kdyby výjimka neplatila,“ říká Jiří Feryna z občanského sdružení Tanvald 21. století.

Současná výjimka, díky níž se solit smí, má skončit v roce 2019, Hejnice se už dnes obávají, co bude potom.

„Zákaz solení by vadil i těm, co dojíždějí do zaměstnání. Cesta je delší, auta dostávají víc zabrat, vyjíždějí se koleje. Už před deseti lety byly v anketě dvě třetiny obyvatel pro solení. Jsem přesvědčen o tom, že i dnes je poměr podobný,“ míní starosta Hejnic Jaroslav Demčák.