Přibývá pádů z elektrokol, lidé podceňují rychlost i delší brzdnou dráhu

  11:00aktualizováno  11:00
Prodejci jásají, starší lidé jsou spokojeni, že ujedou trasy, které by jinak nezvládli. Horská služba a další záchranné složky to ale sledují s velkým znepokojením. Zatímco pro první dvě skupiny jsou elektrokola požehnáním, pro záchranáře v Libereckém kraji jsou spíš noční můrou.

Turisté stále častěji vyjíždějí do Jizerských hor i na elektrokolech. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Úrazů na elektrokolech totiž neustále přibývá v souvislosti s tím, jak se jimi plní Jizerské hory a okolí. Jen o uplynulém prodlouženém víkendu zasahovala horská služba u dvou případů, kdy cyklisté jízdu nezvládli.

„Jeden úraz se stal na Maliníku, druhý na Nové Louce. Vesměs šlo o odřeniny, ale mnohačetné,“ upozornil René Mašín, náčelník Horské služby pro Jizerské hory. Bicykly s pohonem si podle něj pořizují hlavně senioři nebo lidé kolem šedesátého roku věku.

„Mají radost, že se dostanou do míst, kam by se na běžném kole už nedostali, ale moc si neuvědomují, že elektrokola jsou rychlejší a těžší než kola klasická. Mají i odlišné vlastnosti vzhledem k těžišti a vyššímu zrychlení, je tam delší brzdná dráha. Takže hlavně v klopených zatáčkách, kde je navíc štěrk, to pak takoví cyklisté většinou nevyberou a jsou z toho opravdu velmi ošklivé úrazy,“ varuje René Mašín.

Nejhorší je, když si elektrokolo pořídí někdo, kdo předtím dlouhé roky na bicyklu nejezdil vůbec. Centrum dopravního výzkumu v Brně upozorňuje, že senioři už mohou mít méně svalové hmoty a horší rovnováhu, takže riziko vážného zranění nebo smrti je pro tuto skupinu výrazně vyšší.

„Problém je i v tom, že starší lidé si často ani neberou helmu, čímž obrovsky riskují. Je neskutečné, kolik takových cyklistů se v terénu pohybuje. Přitom právě úraz hlavy je tím nejčastějším, co se vám může stát, když z kola spadnete,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti Libereckého kraje.

Problém projednávají už i v Bruselu

Problém se přitom netýká jen Jizerských hor, ale dostal se už i na stůl poslanců Evropského parlamentu v Bruselu. Například nizozemská policie doporučuje, aby lidé předtím, než začnou jezdit na elektrickém kole, absolvovali bezpečnostní kurz.

I v Německu se o něco podobného pokoušeli, ovšem zatím bez valných výsledků. Podle statistik je přitom riziko smrtelné nehody u elektrokola dvakrát vyšší než u běžného bicyklu.

„Každý, kdo si pořídí nebo půjčí elektrokolo, by se s ním měl dostatečně seznámit. Zjistit nástup pohonu. Zatímco elektrokola vybavená tlakovým snímačem mají asistenci bezprostředně po sešlápnutí pedálu, u těch se snímači otáček je zpravidla nutné protočit kliky pedálů, elektropohon není v tomto případě okamžitý. Kdo si myslí, že jízdu zvládne hned, je na omylu,“ upozorňují odborníci z Centra dopravního výzkumu.

Běžné kolo s elektrickým pohonem dosáhne rychlosti 25 kilometrů v hodině. Jsou ale i rychlejší modely s rychlostí až 45 kilometrů, což už je v podstatě skútr nebo malá motorka.

„Je to opravdu nebezpečné i pro ostatní účastníky provozu. Vidíte v dálce kolo, chcete přejít, ale ono vás smete, protože k vám dojede rychleji, než jste si mysleli. Taková kola by se už na klasických cyklostezkách nebo na ulici ve městě neměla vůbec vyskytovat. Například v Nizozemsku už to zakázali,“ řekl Budský.

Problém je i se stále častějšími reklamami na odstranění omezovače rychlosti. Pomocí takzvaného chip tunningu tak už není cyklista omezen rychlostí 25 kilometrů v hodině, kdy přestane fungovat pohon a výkon motoru klesá, ale může se řítit až rychlostí 55 kilometrů.

Taková elektrokola jsou ale nelegální a v případě jejich používání na veřejných komunikacích včetně cyklostezek se jezdec vystavuje nebezpečí pokuty nebo dokonce trestnímu stíhání v případě dopravní nehody.

Nejčtenější

Při úklidu Jizerek našli bombu, z níž se ale vyklubala erotická hračka

Ochránci přírody při úklidu Jizerských hor nalezli podezřelý předmět (3....

Velmi podezřelou plechovou nádobu objevili v Jizerských horách ochránci přírody, když v sobotu čistili okolí silnice z...

Astana - Jablonec 2:1, hosty srazil gól v závěru, postup je takřka utopií

ROZHODNUTO Jevgenij Postnikov z Astany se raduje, právě vstřelil gól Jablonci v...

Ne, a zase ne. Bohužel. Ani na čtvrtý pokus. Jablonečtí fotbalisté v Evropské lize ještě nevyhráli, v dalekém...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Liberec - Boleslav 1:0, zahozená penalta, šance. Gól padl až na konci

Michal Hubínek (vlevo) z Mladé Boleslavi a liberecký Oscar Dorley v souboji o...

Liberečtí fotbalisté měli dlouho převahu, spoustu příležitostí promarnili, penaltu jim Šeda chytil. Až dvě minuty před...

Robotka Matylda ukončila svou pouť po Česku, nacestovala 1 718 kilometrů

Humanoidní robotka Matylda dorazila po cestě dlouhé 1 718 kilometrů do...

První tuzemská autostopařka s umělou inteligencí, robotka Matylda, ve středu odpoledne dorazila do Pelhřimova. Na cestě...

Další z rubriky

Soud s Půtou má novou přísedící, hrozí však další procesní chyba

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta u soudu v Liberci. (11. září 2018)

Případ, v němž je jedním z obžalovaných hejtman Libereckého kraje Martin Půta, bude kvůli podjatosti přísedící...

V jabloneckém bazénu už nebude zima, prošel velkou opravou

Při rekonstrukci dostal jablonecký bazén trojitá skla, která by měla zajistit...

Největší rekonstrukci za posledních sedmnáct let má za sebou plavecký bazén v Jablonci nad Nisou a od pondělí opět vítá...

Defibrilátory pomůžou zachránit život, budou na Ještědu i Bezdězu

Zásadní roli hraje defibrilátor při první pomoci u pacienta se zástavou podání...

Pokud některého z turistů postihne srdeční kolaps, má nyní větší šanci na přežití. Například na hradě Bezděz, Vosecké...

Najdete na iDNES.cz