Méně soli se má v České Lípě objevit i při údržbě silnic. Ilustrační snímek

Méně soli se má v České Lípě objevit i při údržbě silnic. Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V České Lípě si vymohli revoluční novinku - méně solení, více pluhování

  • 10
Revoluční novinku zavádí českolipská radnice. Přestává používat sůl k posypu chodníků, omezí ji i na silnicích, kde není solení nezbytně nutné. Město se totiž po dvaceti letech vyvázalo ze smlouvy na zimní údržbu, která tyto změny neumožňovala.

„Při uzavření nové smlouvy jsme dbali především na ochranu životního prostředí, přihlédli jsme také k přání lidí, kteří po omezení solení volali již delší dobu,“ potvrdila mluvčí českolipské radnice Kristýna Brožová.

Omezení solení se týká hlavně ulic, kde postačí používání pluhování, například ulice Ronovská a další. Na ně chce město ve zvýšené míře využít nezaměstnané na veřejně prospěšných pracích.

„Ti se budou podílet především na úklidu schodišť, lávek a dalších míst, která jsou pro techniku špatně dostupná,“ řekla Petra Novotná, vedoucí oddělení technické správy a majetku města.

Sůl chce Česká Lípa používat nejvíce na silnicích, které se musí udržet sjízdné. Písek, kterým město dříve sypalo chodníky, byl nahrazen štěrkem, který méně práší.

Loni utratila radnice za zimní údržbu čtyři miliony

„V některých místech, hlavně tam, kde je nějaké stoupání, používáme na chodníky sůl v kombinaci se štěrkem. Některé ulice pak sypeme jen štěrkem,“ upřesnila Brožová.

V loňském roce vyčlenila Česká Lípa na letní a zimní údržbu silnic 18 milionů korun, jen zimní údržba stála zhruba čtyři miliony korun. Roli hrálo i počasí. Díky mírné zimě se z celkové částky podařilo uspořit šest milionů.

Kolik se ušetří menším solením se předem nedá spočítat, čísla budou k dispozici až na jaře. Od listopadu 2013 do března 2014 se spotřebovalo 200 tun soli a 20 tun solanky, což je roztok soli s vodou.

Mezi hlasité kritiky solení chodníků i silnic patří v České Lípě opoziční zastupitel za Zelené Miroslav Hudec. Ten upozorňuje na fakt, že hospodařit ve městě se dá i naprosto bez soli.

„Sám se snažím vyhýbat posoleným komunikacím, protože jinak boty v té slané břečce odejdou po jediné sezoně. I ostatní lidé se mnohdy té rozsolené břečce vyhýbají a raději si vyšlapou cestičku sněhem, dokonce i na schodech, kde je pohyb o to těžší,“ dodal Hudec.