Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chybí jediný úsek. V Krkonoších chtějí, aby železnice obepnula celé hory

  6:42aktualizováno  6:42
Vybudujeme novou železnici. V devatenáctém století vcelku častá věta, leč dnes už zavání mírným anachronismem. O něco takového by se přesto rádi pokusili v Krkonoších. Horské obce a města se chtějí zasadit o vybudování železniční tratě mezi Rokytnicí nad Jizerou a Kořenovem.

Koleje už vedou také mezi Kořenovem a Harrachovem. V Krkonoších teď uvažují o tom, že by železnice spojila Kořenov a Rokytnici nad Jizerou. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Postavením tohoto deset kilometrů dlouhého úseku by v Česku a Polsku vznikl uzavřený okruh železniční tratě, který by obepínal celé Krkonoše. To by mohlo podpořit turistiku v regionu,“ prohlásil předseda Svazku měst a obcí Krkonoše a starosta Vrchlabí Jan Sobotka.

Plány na propojení tratě mezi Rokytnicí a Kořenovem měl již před první světovou válkou hrabě Jan Harrach, který nechtěl, aby trať končila v Rokytnici jako slepá. Harrach však zemřel v roce 1909 a plány na další rozvoj tratě definitivně ukončila světová válka.

Nyní se objevil nápad znovu. „Sešli jsme se s lidmi ze Spolku železniční historie Martinice v Krkonoších a povídali si o železnici a především o dalším osudu trati z Martinic do Rokytnice,“ vyprávěl Sobotka.

V rámci setkání též zaznělo, že by nebylo špatné na Harrachovy plány po více než století navázat. „Zatím jsme se touto otázkou nezabývali nějak konkrétněji, do hloubky. Jisté je, že by vybudování nové trati vyšlo nejméně na stovky milionů,“ poznamenal Sobotka.

Železniční trať nyní vede z Kořenova do Polska a přes Szklarskou Porebu, Jelení Horu a Lubawku se v Královci vrací zpět do Česka. Přes Trutnov, Hostinné a Jilemnici vede až do Rokytnice.

Je to drahá záležitost, ale není nereální, zní z Vrchlabí

„Dnešním pohledem je dokončení tratě drahá záležitost, ale není nereálná,“ uvedl Sobotka. Dokončením okruhu by podle něj stoupl význam tratě pro turismus, dopravní obslužnost i nákladní dopravu v celé oblasti. Na trať by nadto mohly navazovat další prvky veřejné dopravy, například lanovky či elektrobusy.

Podle starostky Harrachova Evy Zbrojové může být úspěšným příkladem znovuobnovení železničního provozu na úseku Harrachov – Jakuszyce – Szklarska Poreba. „V sezoně tam jezdí vlaky každou hodinu a hojně je využívají turisté i ostatní cestující,“ uvedla.

Svazek Krkonoše si podle Sobotky dává za cíl udržet a podporovat rozvoj železnice v Krkonoších. Významnou roli by podle Sobotky měly sehrát kraje.
„Pokud kraje nebudou železnici podporovat, i když je v současné době ztrátová, přestane plnit svoji funkci a ztratí smysl úplně,“ uvedl.

Současné tratě by se podle něj mohly doplnit dalšími vlakovými zastávkami. Budovy stanic by podle Sobotky mohly postupně přejít za symbolické ceny do majetku měst a obcí, které by jim mohly vdechnut nový život.

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Podezřelý z tygřích jatek miloval zabíjení zvířat, lovil je po celém světě

Miloš Hrozínek (vlevo) s uloveným sobem na pobřeží Grónska v roce 2016

MF DNES zjistila podrobnosti o jednom ze zadržených v případů nelegálních obchodů s exotickými zvířaty. Pětatřicetiletý...



Vedení Lípy chce znovu letět do Ruska. Dovolená na účet města, zní kritika

Poslední návštěva Suzdalu se neobešla bez tradičních krojů, připomínající...

V České Lípě se rozhořel spor okolo návštěv představitelů radnice v ruském městě Suzdal. Starostka s náměstky už na...

Policie obvinila tři lidi kvůli nelegálnímu zabíjení tygrů

Policie a celníci zasahují v Zooparku Bašť kvůli údajnému nelegálnímu zabíjení...

Po zásahu kvůli neoprávněnému nakládání se zvířaty obvinila dnes policie tři lidi. Hrozí jim až pět let vězení, řekla...

Harrachovský kopec ukrývá 22 kilometrů štol, horníky tu trápila zima a bláto

Pavel Beneš sám kdysi v Harrachově fáral. Dnes dělá průvodce v tamním hornickém...

Na plánku to vypadá jako šílená změť čar a odboček. Co patro, to jiná barva. Celkem je těch pater sedm. To všechno v...

Další z rubriky

Nevěřili mu, přesto včelař vyjel s nejdelší motorkou světa na vrchol Klíče

Husarský kousek Bruna Pfeifera vzbudil obrovskou senzaci, mimořádný obchodní...

Ani dnes by se leckterý dobrodruh za takovou jízdu nestyděl. Vyjet kopec, na nějž je i pěšky krkolomný výstup, na...

Vedení Lípy chce znovu letět do Ruska. Dovolená na účet města, zní kritika

Poslední návštěva Suzdalu se neobešla bez tradičních krojů, připomínající...

V České Lípě se rozhořel spor okolo návštěv představitelů radnice v ruském městě Suzdal. Starostka s náměstky už na...

Z druhé ruky, ale spolehlivá. Špičák obohatí sedačková lanovka

Zatím jsou díly lanovky složené na hromadě. Až se poskládají, dočkají se už v...

V plném proudu je výstavba čtyřsedačkové lanovky na Tanvaldském Špičáku. Stavební firma už zabetonovala všech deset...

Grafton Recruitment Praha
SPECIALISTA PÉČE O DODAVATELE - JUNIOR

Grafton Recruitment Praha
Liberecký kraj
nabízený plat: 26 000 - 33 000 Kč

Najdete na iDNES.cz