Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Liberci vymýšlejí supermoderní nemocnici. Přijde na dvě miliardy

  8:38aktualizováno  8:38
Modernizace liberecké nemocnice dostává jasnější obrysy. V první etapě by měl v areálu vyrůst nový pavilon pro příjem pacientů a urgentní medicínu, společný pavilon biochemie a vysokoškolské výuky, a energetické centrum. To vše za 1,5 až 2,1 miliardy korun.

„Výpomoc budeme potřebovat minimálně na dva měsíce prázdnin,“ říká lékařský ředitel Richard Lukáš. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Pomoc s financováním přislíbilo už dříve město Liberec a nyní i Liberecký kraj, kolem třiceti milionů korun ročně by mohla ze zisku uvolnit i nemocnice. „Hlavní“ peníze by snad ale připluly z Evropské unie.

„Jsou to jen odhady, protože konkrétní koncepci zatím tvoří tři týmy specialistů. Hotová by mohla být příští rok na jaře,“ říká profesor Petr Moos, člen vedení pracovního týmu Nová nemocnice Liberec.

„Architekti a urbanisté vymýšlejí, jak by mohly budovy vypadat a kde by měly stát, a s lékaři připravujeme, zatím jen virtuálně, kde chtějí mít operační sály, kde sterilizaci a laboratoře či prostory pro akutní příjem. Je to vlastně příběh pacienta, který přijde do nemocnice s nějakým problémem, a toho, co se s ním děje dál.“

Podle vedení nemocnice a zástupců většinového vlastníka - Libereckého kraje - je potřeba stavět s rozmyslem. A to i za cenu, že se stavba urgentního centra o něco zdrží a oproti původním plánům by s ní začali někdy v roce 2018 či 2019.

„Dosud jsme stavěli stylem, tady máte peníze a postavte za ně co nejvíc, a vznikl slepenec. Teď budeme stavět s jasnou vizí supermoderní nemocnice, podle toho, co potřebujeme,“ těší se ideový otec myšlenky, lékařský ředitel nemocnice Richard Lukáš.

Prioritou je pavilon urgentní medicíny

„Jsem rád, že jsem se toho dočkal a že se nestane, že bychom otevírali něco, co už bude v tu chvíli staré.“

Podle ředitele nemocnice Luďka Nečesaného je pavilon urgentní medicíny prioritou. Měl by vzniknout místo staré interny a plochy pod ní směrem k Šaldovu náměstí.

„Je to jediný větší prostor, kde by mohla větší stavba stát. Stará interna je už připravená na zbourání. Úředníky ze dvou malých domků, kde máme personální a mzdové oddělení, chceme přestěhovat a podle potřeby vypovíme smlouvu pronájemci, který má ve spodní části areálu myčku a autoservis,“ vypočítává Nečesaný.

„Tím získáme vekou plochu, kterou chceme využít z části na medicínské účely a z části na parkování.“

V šestipodlažním pavilonu za zhruba 800 milionů až 1,2 miliardy by měly sídlit ambulance, centrální a urgentní příjem a krajská záchranka, operační sály, ARO, JIP, neurologie, iktová jednotka, traumacentrum i všeobecná chirurgie.

Nový pavilon? Za osm let

Měl by být rukávy propojený s ostatními pavilony, aby nebylo nutné pacienty převážet po areálu sanitou, a s novým heliportem.

Podle Nečesaného ale současné přípravy na modernizaci nemohou zastavit investice do nové technologie nebo do přístrojů, aby nemocnice nezačala upadat.

To platí třeba pro nedávno dokončený nový heliport, přestavovanou onkologii nebo chystaný nový centrální příjem. „Nový pavilon otevřeme třeba za osm let, do té doby budou nyní postavené věci sloužit,“ poznamenal Nečesaný.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jan Pipiš (vlevo) a Miroslav Michlovský letí do USA uspět v extrémním hasičském...
Čeští hasiči chtějí uspět v extrémním závodě a zapsat se do síně slávy

Stát se prvními Čechy, kteří se zapíší do světové síně slávy extrémního požárního sportu a poměřit síly se stovkami hasičů z celého světa na mistrovství světa...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zdrogovaný Polák ujížděl policii v kradeném autě, narazil do traktoru

V policejní honičku a následnou srážku s traktorem a dalším autem se proměnil pokus zastavit zfetovaného polského řidiče, který ujížděl hlídce mezi Cvikovem a...  celý článek

Erwin Cettineo, který žil v Liberci v letech 1903 až 1985, tramvaje miloval....
Tramvaje byly Italovou láskou, z jeho fotek vznikla kniha

Dluh jednomu z nejpilnějších fotografů libereckých a jabloneckých tramvají, který během více než šedesáti let zachytil proměny vozů i obou měst samotných,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.