Časté kolony aut se tvoří i na přechodu pro chodce u terminálu MHD v Liberci....

Časté kolony aut se tvoří i na přechodu pro chodce u terminálu MHD v Liberci. Pomoci by mohl semafor. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Doprava v centru Liberce kolabuje kvůli chodcům. U přechodů chybí semafory

  • 22
Auta nemohoucně stojí, řetěz chodců totiž míří od terminálu Fügnerova v Liberci směrem k bývalé restauraci Plaudit v Lipové. Křižovatka je všechno možné, jen ne plynule průjezdná a bezpečná. To se má změnit.

Vybudování potřebného semaforu zmiňuje studie dopravního řešení spodního centra Liberce. Ale nejen to, všímá si i dalších kritických míst v této časti Liberce, která znehybňují dopravu a také ohrožují chodce.

Pokud město nechce dopravně zkolabovat, křižovatky se v dohledné době musí změnit bez ohledu na to, jestli v čele liberecké radnice stane Petr, nebo Pavel.

Na tristní stav přechodu u Plauditu před časem upozorňoval své kolegy třeba i liberecký radní František Hruša (ČSSD). Sám uvízl v pasti. „Stáli jsme tam asi tři auta a snad minutu se tam táhl štrůdl chodců, kteří šli za sebou jako kačeři,“ prohlásil na radě.

Podle něj by pomohl semafor. Po semaforu nejen v tomto místě dolního centra volá stále silněji i dopravní policie. Kvůli tomu, že řidiči pouštějí chodce, vznikají kolony až na Šaldovo náměstí.

Problémy jsou i v Blažkově ulici

Světla stejně tak zoufale chybí v nedaleké Blažkově ulici u přechodu od parkovacího domu k nákupnímu centru Forum. Potíž v „bledě modrém“ je tam jako u Plauditu.

„Je to velký problém. Chodci se tam ustavičně trousí po jednom, doprava se zpomaluje, hrozí i kolize. Semafor by určitě pomohl,“ upozornil komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu Vlastimil Malý.

Zmíněná dopravní studie navrhuje i jiné semafory v nejbližším okolí. Třeba i namísto kruhového objezdu za Plauditem, který je zdrojem ustavičných kolon. Bez vzájemného džentlmenského pouštění by řidiči prakticky na okružní křižovatku nenajeli. Semafor tu byl dřív v plánu při projektování nákupní galerie Perštýn. Projekt ale zkrachoval.

Světelný přechod by měl vzniknout také na přechodu u Syneru, kde chodci vstupují nejen do silnice, ale i do jízdní dráhy tramvaje.

Věc řeší matematický model

Studií navržená řešení teď propočítává matematický model, který si nechala zpracovat rada architektů. Řešil by území od Šaldova náměstí až po problematickou křižovatku Milady Horákové s Košickou.

Model bude podkladem i k případné změně programů semaforů a tedy intervalů v centru, což má pomoci zmenšit kolony. Matematická simulace počítá i s dalším zvýšením dopravy do budoucna.

Model měl být dokončen do konce září, výsledky ale ještě nejsou. „Měl by určit, jaké další kroky by mělo město udělat pro řešení dopravy ve spodním centru. Osobně si například myslím, že kruhový objezd na Bídě jako velký zdroj potíží, který zpožďuje dopravu, bude muset vystřídat nová světelná signalizace,“ předjímá výsledky modelu David Novotný, vedoucí Odboru správy veřejného majetku libereckého magistrátu.

Pokud model navrhne ve zmíněném území nové semafory, půjde o koordinovaný a propojený systém. Aby řešení mělo smysl, semafor by musel „spolupracovat“ s ostatními semafory v oblasti a reagovat na aktuální situaci. Jen nové semafory mohou vyjít až na 15 milionů korun.