„To jsou mi teda novinky, vůbec tomu nerozumím, ale asi si zvyknu,“ říká u samoobslužné pokladny důchodkyně Lidmila Šebková.
Další ze zákazníků Petr Bezstarosti nákup odbavuje, jako by byl zkušený pokladní. „Tyhle pokladny znám už z Hradce Králové, je to dobrá věc. Akorát mi vadí, že starší zákazníci s nimi příliš neumějí pracovat a zdržují,“ tvrdí.
Zákazníkům, kteří přístroj příliš nechápou, proto pomáhají pracovníci obchodu.
Tesco letákyNavštěvujete rádi |
Každá položka se musí naskenovat pomocí čárového kódu. Zboží bez kódu, jako je třeba pečivo či ovoce a zelenina, zákazník zadá do systému za pomoci obrázků na monitoru. Jakmile je skenování dokončeno, stiskne nakupující tlačítko „ukončit a zaplatit“ a zvolí si typ platby.
Děti pokladny milují, lidé se stravenkami ne
Během celého procesu provází pokladna zákazníka psanými, obrázkovými instrukcemi, ale také na něj mluví a bliká.
„To oceňují především děti, které to berou jako zábavu. Jinak jsou samoobslužné kasy oblíbené především u mladé a střední generace, ale myslíme si, že ani starší zákazníci nemají s naším jednoduchým systémem problémy,“ tvrdí tisková mluvčí řetězců Tesco Eva Karasová.
Nevýhodou nových pokladen je, že se zde nedá jako na běžných kasách platit stravenkami. Při nákupu alkoholu pak zákazník musí zavolat asistenta, i když mu je třeba padesát let. Přístroj totiž stáří zákazníka nepozná. V Německu proto mají například skenery občanských průkazů.
„Tyto skenery pořizovat neplánujeme,“ dodává k tomu Karasová.