Loni byl vyšší i počet těžce zraněných. Těch sanitky odvážely sto šestnáct. Je to o osm více než předloni.
Mezi obětmi nehod bylo loni třináct řidičů, sedm spolujezdců, dva motocyklisté a šest chodců.
Policisté se chtějí letos ještě víc zaměřit na prevenci. Intenzivněji budou „hlídat“ silnice prvních tříd.
„Chceme se více zaměřit na úseky silnic, kde se nehody s vážnými následky stávají. Podle vývoje to jsou silnice vyšších tříd a úseky silnic mimo obce. Z osmadvaceti smrtelných nehod se jich dvanáct stalo na silnicích prvních tříd,“ nastínil krajský vedoucí dopravní policie Jaroslav Řehák.
Z hlediska bezpečnosti provozu je dnes velmi problematická silnice od hraničního přechodu s Polskem od Habartic na Liberec.
Nebezpečný úsek u hranic
Řidiči tam velmi často překračují povolenou rychlost. Havarují nejen kvůli rychlosti, ale i v důsledku nesprávného způsobu jízdy. Často jsou to Poláci, kteří míří za prací do liberecké průmyslové zóny.
Osmačtyřicetiletý Polák byl i jedním z osmadvaceti loni usmrcených. Zemřel v září, když kvůli technickému problému zastavil nedaleko Dětřichova a do jeho auta o chvíli později narazila sanitka.
„Riziková je silnice zejména v době střídání směn, hlavně ráno mezi šestou a sedmou a pak kolem jedné a druhé odpoledne a kolem dvaadvacáté hodiny,“ upřesnil Jaroslav Řehák.
Intenzivněji se policisté zaměří také na silnici v okolí Máchova jezera a Doks. Také tam dochází k vážným dopravním nehodám.
Na sklonku minulého roku na hlavním tahu mezi obcemi Obora na Českolipsku a Bělou pod Bezdězem zahynuli dokonce dva policisté, když se jejich dodávka srazila s kamionem.
Častější kontroly budou i na Jablonecku
Spěchali na hraniční přechod Petrovice převzít od německých kolegů osobu, na kterou byl vydán evropský zatykač.
Častější kontroly mohou řidiči očekávat i na silnici I/9 na Českolipsku a I/10 na Jablonecku. K rychlejší jízdě svádí především motorkáře. Alarmujících je i šest mrtvých chodců. Je jich o tři více než v předchozím roce.
Podle šéfa dopravní policie by mohla pomoci připravovaná novela zákona, která by měla zavést povinnost reflexních prvků u chodců pohybujících se v neosvětlených místech. Předpis patrně začne platit v říjnu.
„Reflexní prvky by určitě pomohly, řidič je snadno zpozoruje. Na Slovensku už nařízení platí, počet usmrcených chodců se tam snížil,“ doplnil Jaroslav Řehák.
V intenzivní prevenci bude pokračovat i BESIP. Chystá například pokračování programu pro začínající motocyklisty. Ti nejsou dostatečně vyježdění, přitom si velmi často pořizují silné stroje a přecení na nich své schopnosti. Zaměří se i na dopravní výchovu dětí.
Kraj podpoří dopravní hřiště
„Finančně podpoříme provozovatele dopravních hřišť a také se budeme věnovat dětem přímo ve školách,“ zmínil Vladimír Mastník, krajský radní pro dopravu.
Pomoci by mohly i stavební úpravy na některých rizikových silnicích.
„V Habarticích připravuje Ředitelství silnic a dálnic ostrůvek, aby se snížila rychlost při vjezdu do obce,“ nastínil jednu z úprav krajský vedoucí dopravy Jan Čáp.
Díky zúžení by měla být bezpečnější i křižovatka u Skalice nedaleko České Lípy. Patří mezi nejrizikovější místa v kraji, jen loni se na ní stalo kolem deseti vážných nehod.