Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v barvách Veřejné bezpečnosti. V hamerském Muzeu socialistických vozů se nalézá přes šest desítek aut. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

  • 14
Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu socialistických vozů ve Velkých Hamrech.

K vidění jsou vozidla, kterými se ještě před pár desítkami let běžně jezdilo: od automobilů Škoda s motorem vzadu, kde nechybí ani dvoudveřový model 1100 MBX, přes limuzínu značky Tatra, vozy Lada, GAZ, robustní moskviče až po východoněmecké dvoutaktní automobily značek Wartburg a Trabant. Nechybějí ani rumunská auta z továren Dacia, ARO, Oltcit či polské fiaty.

„Muzeum bylo založeno pátého července 2014. Bylo to na svátek Cyrila a Metoděje - můj otec se jmenoval Cyril. Akorát neměl řidičský průkaz, byl ročník 1910, takže jezdil ještě s koňmi,“ usmívá se Pavel Kadaš, předseda spolku Motorgate, který muzeum provozuje.

Furgenoty i naprostý unikát od Škody

Jak se muzeum ocitlo v bývalé svárovské textilce? „Měli jsme předtím muzeum v Kozovazech, ale pořád nám tam zdražovali nájem, a tak jsme se přestěhovali sem. Tady je to dokonce větší. V tamním muzeu bylo čtyřicet aut a tady jich máme pětašedesát,“ dodává Kadaš.

Většinu vystavených exponátů tvoří auta soukromníků, občas se ale také stane, že muzeu auto někdo věnuje.

„Máme tady také jednoho VIP kamaráda. Má tu asi šestnáct aut a právě jemu patří například vystavené prototypy Škoda Furgonet, Škoda 765 a roadster Škoda 440 Karosa. Furgonety jsou jen čtyři v republice, 765 je jediná a ten třetí zmíněný je naprostý unikát,“ podotýká Kadaš.

Prototypem je i zelené škodovácké kupé, z něhož později vzešel sportovní vůz Škoda Garde. „Zadní světla jsou z nissanu, ale pak tam dali jiná a čtyři kulatá světla vepředu nahradila dvě obdélníková,“ ukazuje rozdíly Kadaš.
Asi sedmdesát procent vozů je pojízdných. „Některé mají platnou technickou kontrolu, jiné mají doklady v depozitu,“ poznamenal Kadaš.

V části věnované služebním vozidlům jsou k vidění typické oranžovobílé vozy Veřejné bezpečnosti, jejich starší modro-bílé provedení, požární Avie A 30 N nebo sanitní a pohřební verze Škody 1203.

„Některé naše vozy občas účinkují ve filmech nebo seriálech, třeba zrovna tahle dvanáctsettrojka se objevila v televizním cyklu Vyprávěj,“ ukazuje Kadaš. „A hasičská auta tu prostě být musí, protože jsem hasič,“ směje se.

Budoucnost? Carevna i nákladní vozy

Jen auta v barvách Veřejné bezpečnosti k tomuto účelu původně nesloužila; jde o novodobou úpravu. „Lidé se za nimi ohlížejí a občas jim zatrne. Za starých časů měli příslušníci Veřejné bezpečnosti respekt a ve starších lidech je to zakotvené dodnes,“ míní Kadaš.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Do muzea by předseda spolku rád získal vozy, které ještě nemá.

„Třeba Volhu 21 zvanou Carevna nebo starý kulatý Wartburg 900. Teď mám jednoho Wartburga 353, kterého upravím tak, aby vypadal jako auto východoněmecké dopravní policie,“ prozradil Kadaš. „A do budoucna bychom rádi vybudovali expozici nákladních vozů.“

Návštěvníci jsou z muzea nadšení. „Máme tady Knihu přání a stížností - a není v ní ani jedna stížnost. Zavzpomínají si na staré časy, prohlédnou si staré věci a říkají - jé, tohle jsme měli doma,“ zmínil Kadaš.

Budoucnost muzea je ale možná nejistá. „Jsme tady v nájmu, ale teď nově je objekt na prodej a jestli ho někdo koupí, můžeme se ocitnout na ulici. Budeme muset něco vymyslet, třeba nějakou sbírku. Cena je osm a půl milionu, a to je pro nás příliš moc,“ uzavřel Kadaš.