Třísetmiliontým pivem se stala vratislavická jedenáctka. „Lidé, kteří tento...

Třísetmiliontým pivem se stala vratislavická jedenáctka. „Lidé, kteří tento druh piva kupují, tvoří nejpočetnější skupinu našich zákazníků,“ řekl sládek pivovaru Petr Hostaš. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Rarita v regálu. Pivovar pustil do běžného oběhu třísetmilionté pivo

  • 27
Tři sta milionů. Takové číslo má lahev s pivem, která nedávno sjela z linky ve stáčírně vratislavického pivovaru. Ještě koncem minulého tisíciletí by si přitom na budoucnost pivovaru ve Vratislavicích u Liberce nikdo nevsadil.
Reklama

„Lahev skončila v některém z tuzemských obchodů,“ zmínil sládek vratislavického pivovaru Petr Hostaš. Její etiketu zdobí příslušná pořadová číslice. „Hodnota etikety do budoucna výrazně vzroste, je to takový Modrý mauricius,“ přirovnal sládek s úsměvem.

Je rád, že výročí vyšlo právě na jedenáctku. „Lidé, kteří tento druh piva kupují, tvoří nejpočetnější skupinu našich zákazníků,“ řekl Hostaš.

Konrad vaří i pro řetězce

Vratislavický pivovar vaří i na objednávku pro různé obchodní řetězce. „Ale popravdě řečeno není to takové, jako když vymýšlíme piva sami. To je jako když jste kuchař a někdo vám dá recept se slovy – uvař mi tohle. Vy to uvaříte, protože to umíte, ale není v tom ta osobní invence, nehrajete si s tím. A pivovar je o hraní. To si takhle sednu do hospody mezi známé a poslouchám, co by chtěli ochutnat a vyzkoušet. Můžu vybírat chmele, slady, prostě si s tím víc vyhrát,“ dodal Hostaš.

I ve Vratislavicích si všimli rostoucí módy malých pivovarů. „Zatím nás o zisk nepřipravují, ale třeba ve Spojených státech jejich podíl přesahuje deset procent. Tam ale už dochází k jevu, kdy minipivovary skupují větší firmy a zavádějí v nich vaření podle stejné receptury. Každopádně je to konkurence, které je dobré si všímat. My ostatně vařit piva jako v minipivovarech umíme taky. Akorát na rozdíl od nich si nemůžeme dovolit vylít várku, když se nepovede,“ podotkl Hostaš.

Pivo nabídnou i v plechovkách

Konrada pijí lidé v Chile, Libérii, Austrálii, Číně, Rusku, Dominikánské republice a mnoha dalších koutech světa. „Téměř polovina naší produkce jde na export. Procestoval jsem díky našemu pivu řadu zemí a je zajímavé sledovat, jak mají tu a onde odlišnou pivní kulturu. V Holandsku nebo Anglii mají například jiné názory na hořkost a pěnivost. V Anglii musejí mít sklenice plné až po okraj a když jsem je učil na české pivo, vysvětloval jsem jim, že u nás se sice netočí pivo až po okraj, ale máme toho ve sklenici ve skutečnosti v podstatě víc, protože pěna kouká ještě nad její okraj. Hodně vozíme do Itálie – tam je výhoda, že jaro a léto tam trvají déle než u nás. Největší odbyt máme v Německu a ve Francii,“ vyprávěl Hostaš.

Reklama

Obecně rostou prodeje piv v plechovkách, takže v nich budou nabízet své pivo i Vratislavičtí. „A aktuálně plánujeme naše pivní slavnosti: uskuteční se 24. června. Největším tahákem bude skupina Turbo, vystoupí také Seven, Archa, Lucie revival, Sešlost a další. Snad se oproti loňsku vydaří počasí,“ uzavřel Hostaš.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

27 příspěvků v diskusi

Reklama