Čeští turisté hodně využívají vlaky, které nově jezdí z Liberce do Sklářské...

Čeští turisté hodně využívají vlaky, které nově jezdí z Liberce do Sklářské Poruby. Dá se očekávat, že velký zájem cestujících o toto spojení bude i v letní sezoně. | foto: Martin Trdla, MF DNES

Sklářská Poruba je nový turistický hit. Vlaků tam v létě pojede víc

  • 28
Lidé mají obrovský zájem o přímé vlaky, které začaly od prosince jezdit z Liberce přes Harrachov do polské Sklářské Poruby. Ještě větší nápory se čekají v létě a železničáři už teď hledá způsob, jak zvládnout invazi cyklistů. Současný počet vozů totiž nebude pro kola stačit.

„Zájem byl během zimní sezóny opravdu velký, o víkendech jezdily vlaky plné. Předpokládáme, že následující dva tři roky bude lidí na trati přibývat, jak se trať začne dostávat do povědomí lidí. Zájem pomalu opadá až s koncem zimní sezóny,“ zmínil Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, jež koordinuje dopravu v Libereckém kraji.

Největší nápory byly a stále ještě jsou v sobotu dopoledne. Na trase dokonce jezdí zdvojené soupravy, které pojmou až 140 cestujících. Vůz ze Sklářské Poruby v půl jedenácté jezdil dokonce se třemi vozy. I tak byl obsazený.

„Osobně jsem čekal pozvolnější nárůst. Stávalo se dokonce, že i třívozový vlak několikrát nepobíral cestující. Na polské straně dokonce říkají, že vlak zachraňoval sezonu. I když bylo méně sněhu, lidé jezdili jen na rodinné procházky,“ zmínil zástupce Českých drah a dopravní specialista Jindřich Berounský.

Čeští turisté si podle Blažka zvykli jezdit do Kořenova, Harrachova a Jakušic, menší část jich pokračovala do Sklářské Poruby. Poláci zase jezdili ze Sklářské Poruby nejvíc do Jakušic a Harrachova. Část Poláků pokračovala i do českého vnitrozemí. A Češi naopak jezdili dál do Polska.

„Za toto spojení jsem velmi rád. Pohodlně se dostanu do polského vnitrozemí. Navíc třeba víkendová jízdenka do Vratislavi vyjde na 329 korun a je pro dvě a více osob. Když jedete ve skupině, dostanete se do jednoho z největších polských měst neskutečně levně. Vlaky skvěle navazují,“ pochvaloval si spojení Martin Horčička.

Osm párů vlaků denně

Polští cestující měli jen občas problémy se „svižnějšími“ českými jízdními řády, kdy se vlaky v zastávce zdrží kratší dobu. Zatímco čeští cestující se chystali k výstupu už před zastavením vlaku, Poláci se nezřídka v zastávce teprve rozkoukávali. Mnohdy zastávku přejeli.

Během plné zimní sezóny, která skončí až o Velikonocích, jezdí na trase osm párů vlaků denně. Dopoledne každou hodinu, odpoledne po dvou hodinách.
Po skončení zimní sezóny se počet spojů sníží. Během letních prázdnin pojede už denně devět párů vlaků.

Vozů, které mohou vyjet na trať je celkem 16, reálně ale jezdí 14 vlaků. V létě se čekají problémy s kapacitou vlaků. Podle předpokladu bude cestujících o čtvrtinu víc. Řada z nich navíc poveze kola, která zaberou víc místa.

„Budeme řešit muset řešit mnohem větší kapacitu, než si kdo myslel. Už i na polské straně přicházejí na to, že Jakušice jsou nejvyšším bodem, odkud pak všude sjedou z kopce. Jsou nejvýhodnější pro cyklisty i běžkaře. Pobrat všechny cyklisty bude v létě značný problém,“ nastínil Jindřich Berounský.

Do jednoho vlaku Stadler se vejde maximálně 27 kol. „České dráhy musejí sehnat další vozidlo, aby se nápor zvládal. Dnes už se zdá, že cyklovlak bude jediným řešením,“ je přesvědčen Berounský.

„Opravdu se může stát, že vlaky budou mít s cyklisty kapacitní problémy. Intenzivně to teď řešíme s drahami. Připravujeme se na to,“ řekl za KORID Pavel Blažek.

Jízdenka z Liberce do Sklářské Poruby stojí 90 korun. Cesta po atraktivní trati trvá necelé dvě hodiny.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz