Výstava veteránů v libereckém obchodním centru představuje vozy Praga, Walter a

Výstava veteránů v libereckém obchodním centru představuje vozy Praga, Walter a Aero. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Mezi obchody stojí pragovka z císařského dvora i starý pražský taxík

  • 1
Automobily českých značek Aero, Praga a Walter lze obdivovat v pasáži libereckého obchodního centra Forum. Jsou mezi nimi dokonce i unikátní exponáty ze sbírky UNESCO. Výstava připomíná výročí sto dvaceti let motorismu v českých zemích.

"Před sto dvaceti lety byl dovezen první automobil, Benz Victoria, na české území, konkrétně do Liberce. Na území celého Rakouska-Uherska to byl v pořadí třetí automobil," vypráví zakladatel Mobile Muzea ČR Svatopluk Holata.

Dojem z letitých krasavců umocňují karoserie, které na zakázku vytvářely firmy jako Brožík a syn z Plzně nebo Sodomka z Vysokého Mýta. Za kolik se dá taková nádhera pořídit?

"Z bezpečnostních důvodů neprozradím, kolik stojí těchto pět unikátů. Jednak to jsou jediné dochované kusy svého druhu a jednak jsou dva z nich zařazeny do sbírky UNESCO a jsou chráněné," tají Holata.

Ochrany se dočkaly dvě pragovky: typ V z roku 1908, který sloužil jako pražský taxík, a o pět let mladší Mignon, jeden z deseti vozů, které si objednal císařský dvůr ve Vídni.

Na první pohled přitom zcela neohromí: neblýskají se do dálky, naopak mají poměrně příjemnou letitou patinu. "To, jak bude zrenovované auto vypadat, záleží na vkusu každého majitele," komentuje Holata.

Walter WZ z roku 1921, který stojí další v řadě, by na rozdíl od svých honosných kolegů cenu elegance zrovna nevyhrál.

Bodejť, je to strohý, spartánský závodní vůz své doby. Prostý všech serepetiček, parádiček a okras. Ale už tehdy dokázal uhánět stodesetikilometrovou rychlostí.

Poslední dva exponáty pocházejí z vysočanské Aerovky. Vystaveným typům 50 a 1000 dal legendární karosář Sodomka podobu elegantních kabrioletů.

Sytě červenou padesátku z osmatřicátého s výkonným dvoulitrovým čtyřválcem si dokonce objednal někdo z vlády.

Kdysi bylo běžné, že čeští veteránisté jen s minimem dokumentace lepili své miláčky po garážích doslova na koleně. Dnes se není třeba špinit, vůz z naprostého vraku zrenovují odborné dílny.

"Trend je, že lidé si častěji nechávají zrenovovat auta v dílně. Záleží jen na tom, jak jsou majetní. Renovace není zrovna zadarmo," uzavřel Holata.