Po 65 letech jezdí vlaky na trati Harrachov - Sklářská Poreba v Polsku. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Vlak do Polska se po 65 letech rozjel. Cestující potřebují koruny i zloté

  • 2
Konečně! Už nastálo se v sobotu ráno rozjely vlaky z horského Kořenova a Harrachova do polské Sklářské Poruby. Spojení, které mělo fungovat už začátkem prázdnin, tak využily o víkendu desítky turistů.

Mezi nimi i Krzysztof Jessa, Polák žijící momentálně v Praze. "Jsem nadšený," řekl, když vystoupil z vlaku na nádraží v Harrachově.

"Je to úžasné, vlak je luxusní. Cesta je navíc levná, autem bych tam za takové peníze nedojel," prohlásil. Doufá, že vlak budou lidé využívat. "Určitě to chce pořádnou propagaci," myslí si.

Polsko má podle něj českým turistům co nabídnout. Služby, převážně v pohostinství, jsou tu prý nesrovnatelně lepší než třeba v Harrachově.

"Jídlo je v polských restauracích výborné, mají široký výběr a opravdu příznivé ceny. Myslím, že Češi by se měli zbavit předsudků a vyzkoušet je," doplnil Jessa.

Jeho slova doplňuje i kamarád Vladimír Čapek. Vlak do Sklářské Poruby podle něj uvítají i lyžaři. Za hranicemi je totiž spousta udržovaných běžeckých tratí.

Vlak ocení v zimě běžkaři

"Zpátky se potom mohou lidé dostat třeba přes polské Orle. Myslím, že tipů na výlet se tam najde víc," prohlásil Čapek, který stejně jako jeho polský kolega žije v Praze. Vlak z Harrachova do Polska může navíc usnadnit cestu pražským turistům, kteří touží dojet až do Varšavy.

"Z Prahy pojedou jednoduše do Liberce, odtud do Harrachova a ve Sklářské Porubě nasednou na vlak do Varšavy. Je to asi nejpřímější cesta," poznamenal Jessa.

Na železnici mezi Sklářskou Porubou a Harrachovem se doprava zastavila na podzim 1945. V té době to přitom byla jedna z nejmodernějších tratí v zemi. Trať je dlouhá zhruba 14 kilometrů, z toho asi kilometr je na českém území. Projekt obnovy trati a provza více než 160 milionů korun financovala z podstatné části Evropská unie z programu přeshraniční spolupráce Cíl3 ČR-Polsko.

Na cestě do Sklářské Poruby a zpět by si měli cestující připravit obě měny. Z Harrachova na hranice zaplatí dospělý osm korun, pokud chce pokračovat až na konečnou, bude po něm chtít polský průvodčí zloté.

Dopravu ze Sklářské Poruby do Harrachova a Kořenova zajišťují na polské straně Przewozy Regionalne, na české Viamont Regio.

"Od 1. září budou na trati jezdit čtyři páry vlaků, dva z nich ale jako přímé spoje do Jelení Hory," přiblížil Jiří Langer, mluvčí Libereckého kraje.

Jediný minus může představovat cesta na harrachovské nádraží. Silnici právě opravují a jízda po ní představuje pro neterénní auto utrpení.

Mezi Kořenovem a Sklářskou Porubou konečně jezdí vlaky.