Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci zrychlí osobní vlaky do Krkonoš. Skvělá zpráva pro české lyžaře

  13:55aktualizováno  13:55
Po více než roční rekonstrukci duní znovu vlaky na horské trati mezi polskými Pěchovicemi a Sklářskou Porebou. Navazuje na ni železnice do Jakušic, kam v zimě míří na běžky tisíce lidí. Jakušice totiž leží těsně u hranice na česko-polské lyžařské magistrále.

Poláci vyzvali Česko, aby s pomocí Evropské unie elektrifikovalo trať z Harrachova až do Liberce. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

"Modernizace trati mezi Pěchovicemi a Sklářskou Porebou usnadní cesty polských turistů do Jakušic," potvrdil harrachovský místostarosta Oldřich Jakubec. "Běžecké lyžování prochází velkou renesancí, protože je mnohem levnější než sjezdové. Když do Jakušic začne jezdit víc Poláků, může na tom vydělat i Harrachov nebo Kořenov."

Z Jakušic vedou upravované trasy k běžeckým stopám Jizerské a Krkonošské magistrály. Turisty z Polska dovezou vlaky až do Harrachova nebo do Kořenova.

Rekonstrukce železnice mezi Pěchovicemi a Sklářskou Porebou zrychlí rovněž dopravu mezi Libercem a Jelení Horou.

Modernizovaná trať z Pěchovic do Sklářské Poreby je elektrifikovaná a Poláci na ní počítají s moderním motorovým vozem Impuls 31 WE. Může jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

Při zkouškách se řítil dokonce rekordní rychlostí přes 210 kilometrů za hodinu. "Poláci chtějí v budoucnu elektrifikovat trať až do Jakušic," uvedl dopravní specialista a železničář Jindřich Berounský.

Vlaky z Pěchovic do Sklářské Poreby jezdí sice už od půlky listopadu, ale na některých úsecích železnice musí ještě zpomalovat.

Vlaky jsou rychlejší než auta. A v zimě bezpečnější

Od poloviny prosince omezení odpadnou a cesta vlakem ze Sklářské Poreby do Jelení Hory potrvá 46 minut. Bude o devět minut kratší než jízda autem. Vlaky jsou navíc v zimě v Krkonoších bezpečnější než auta.

Na trati z Pěchovic do Sklářské Poreby překonávají motorové vozy nadmořskou výšku více než tři sta metrů. Rekonstrukce železnice stála 34 milionů zlotých (přes 200 milionů korun). Většinu nákladů pokryla Evropská unie.

Poláci doufají, že lepší železniční spojení k nim přivede nové turisty z českého pohraničí. "Mezi naše atrakce patří například huť křišťálového skla Julia," upozornila tajemnice z pěchovické radnice I. Sobań - Lužniaková.

Poláci vyzvali Česko, aby s pomocí Evropské unie elektrifikovalo trať z Harrachova až do Liberce. "Něco takového se ale s velkou pravděpodobností hned tak nestane," soudí Berounský. "Na železnici mezi Harrachovem a Libercem jezdí nové špičkové soupravy Stadler s dieselovými motory," podotkl.

Sjezdaře železnice nejspíš nenaláká

Modernizace trati z Pěchovic do Sklářské Poreby souvisí s dlouholetou snahou českých a polských železničářů, pohraničních obcí i krajů o vzkříšení slavné železnice mezi Jelení Horou a Libercem.

Trať, protínající Krkonoše a Jizerské hory, patřila za Rakouska-Uherska k nejdůležitějším ve střední Evropě. V současné době má význam hlavně pro přeshraniční turistiku.

Klíčovým mezníkem v jejích novodobých dějinách se stalo v roce 2010 obnovení dopravy mezi Harrachovem a Jakušicemi.

Zatímco pro rozmach běžeckého lyžování v Krkonoších má rychlejší železniční doprava do Sklářské Poreby a Jakušic velký význam, na sjezdovky v Harrachově víc turistů zřejmě nepřivede.

"Nepředpokládáme, že by k nám lyžaři jezdili z Polska vlakem," upozornil provozní náměstek Sportovního areálu Harrachov Vlastislav Fejkl. "Auto je pro ně pohodlnější, parkoviště leží přímo u lanovky nebo jenom pár set metrů od ní."





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před pěti lety měl Drylock 155 zaměstnanců, zatímco nyní 370. V roce 2012...
Firmy bojují o lidi, továrna na pleny jich teď shání sedmdesát

Hrádecká firma Drylock, odkud pocházejí dětské pleny, strmě roste. Během hospodářského rozmachu pro ni ale není jednoduché získat další dělníky - podobně jako...  celý článek

Obálka říjnového čísla Jabloneckého měsíčníku.
V radničním zpravodaji neotiskli článek zastupitelky. Podle ní se jim nehodil

Cenzura, nebo předvolební kampaň? Opoziční jablonecká zastupitelka Jana Pastuchová (ANO) si stěžuje, že v říjnovém vydání radničního zpravodaje nebyl otištěn...  celý článek

Českolipský zastupitel Tomáš Vlček, který přispěl k tomu, že společnost...
Měly jít do šrotu. Teď budou díla autora Metronomu chloubou České Lípy

O jedné prohlašovali, že připomíná hákový kříž, a tak ji šoupli do sběrného dvora. Další ve větru vrzala, tak ji tam chtěli poslat taky. Umělecké plastiky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.