Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Památkáři bojují o staré krkonošské nádraží. Jděte s tím do muzea, slyšeli

  8:29aktualizováno  8:29
Zastaralá technika, která na moderních kolejích nemá co pohledávat. Nebo unikát, který z hlediska vývoje železnice již nemá v Česku obdoby. To jsou dvě strany sporu o vlakové nádraží v krkonošských Martinicích. Nyní jej rozhodne ministr kultury.

„Je to unikátní památka. Funkční nádraží i ojedinělá turistická atrakce,“ říká železniční nadšenec Petr Pěnička. | foto: Aleš Mastník, 5plus2.cz

Zatímco majitelé - České dráhy a Správa železniční dopravní cesty - je chtějí automatizovat, nadšenci pro historii a památkáři jsou zásadně proti.

„O zařazení na seznam památek jsme bojovali několik let a až v prosinci 2015 konečně uspěli, ale vlastníci se s tím nesmířili a proti rozhodnutí se odvolali. Ministerstvo teď buď stanici jako památku potvrdí, nebo jednání o ní vrátí na začátek,“ shrnul Petr Freiwillig z liberecké pobočky Národního památkového ústavu.

Podle mínění obránců památky je martinická stanice jedinečná tím, že uchovává vývoj železniční architektury i techniky. „Je vlastně průřezem života na dráze,“ konstatuje Freiwillig.

Podle památkářů i milovníků železnic jsou tu pohromadě historické budovy, jako třeba nádraží, vodárna, výtopna, strážní domek a skladiště s nakládací rampou, ale také osvětlovací stožáry od dřevěných až po moderní, vodní jeřáby a popelová jáma pro parní lokomotivy, zabezpečovací zařízení s návěstidly, ke kterým vedou dráty od řídících pultů na stavědlech.

Nádražáci tu mechanicky s pomocí pák ovládají návěstidla i výhybky. A dorozumívají se původním telefonem s kličkou. Jako v dobách Přednosty stanice nebo Ostře sledovaných vlaků.

„Něco podobného v takovém rozsahu nenajdete nikde v Česku. Bylo by škoda to zničit,“ dodává Freiwillig, který na žádosti spolupracoval se spolkem místních nadšenců.

„Mohou se tu natáčet historické filmy“

Jejich hlavním mluvčím je martinický rodák Petr Pěnička. „Vyrostl jsem kousek od nádraží a pojí mě s ním určitá nostalgie. Čím víc se její památkovou ochranou zabývám, tím víc si uvědomuji, jaký poklad Martinice mají,“ říká Pěnička. „Elektromechanické zabezpečovací zařízení je zachované a plně funkční. Lidé si díky němu mohou udělat názornou představu, jak se železnice vyvíjela. Mohou se tu také natáčet historické filmy, protože nádraží má neopakovatelnou atmosféru.“

S tím však nesouhlasí Správa železniční dopravní cesty. „Pokud to ministerstvo nechá jako památku, budeme provozovat skanzen, zařízení, které na moderní železnici nemá co dělat. Chceme, aby lidé jezdili rychleji a pohodlněji,“ oponuje mluvčí Správy Marek Illiaš. „Neumím si představit, co bude za dvacet let, kde například vezmeme náhradní díly na opravu a údržbu trati.“

Nádraží v Martinicích

Nádraží v Martinicích

Majitel trati počítá s novým zabezpečovacím zařízením, takzvanou nekonečnou kolejí bez drncání a plně automatizovaným dálkovým ovládáním z dispečinku. Výhybkáři a výpravčí nebudou potřeba.

„Nabízeli jsme, že zařízení odborně demontujeme a ať si to postaví někde jinde, třeba v Národním technickém muzeu,“ dodává Illiaš s tím, že studie revitalizace se nyní právě kvůli jednání s památkáři zastavila.

„A proč by nemohla stanice sloužit i v rámci modernizace trati,“ ptá se Pěnička. „Máme plán, jak by se to dalo udělat, jsou lidé, kteří by se o ni rádi starali a deset nynějších železničářů by nepřišlo o práci.

Podle Pěničky by ani do budoucna s náhradními díly neměl být problém. „Nemění se často a dají se schovat z jiných tratí, kde se v současnosti ruší. Stačí se jen domluvit.“

V této chvíli tedy nádraží památkou není, ale ani majitelé s ním nemohou nic dělat a situace potrvá ještě týdny. Rozkladová komise, která připravuje podklady pro ministra, totiž zasedá jednou za dva měsíce.

„Pokud bude rozhodnutí ministerstva kultury zrušeno a věc nebude vrácena k doplnění, nádraží se kulturní památkou nestane. Odhadnout termín konečného rozhodnutí, ale nelze,“ říká mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.



Nejčtenější

Na vrcholku Ještědu hořel les, hasiči nasadili vrtulník a letadlo

Požár lesa na Ještědu pomáhají hasit i letadla (13.8. 2018).

Stovka hasičů likvidovala šest hodin požár na vrcholku Ještědu. Vzplanul zde lesní porost. Kvůli svažitému terénu...

Ať prezident počká. Rada nejdřív chválil tým: Můžeme soupeřit s každým

Jablonecký trenér Petr Rada huláká na své svěřence během utkání proti pražské...

Dorazil mezi novináře, pustil se do hodnocení zápasu a vtom mu začal vyzvánět telefon. „Omlouvám se, to je prezident....



Nechci dělat mizernou mouku, říká mlynář a chce prorazit do řetězců

Dosud zákazníci mouku z mlýnu Daniela Pernera nemohli koupit v maloobchodech....

Nechci být nejlevnější, ale nejlepší. Krédo, které provází majitele mlýna ve Svijanech Daniela Pernera už řadu let. A...

Liberecké ANO chce zbourat bazén a stavět nový. Babiš mluví o ptákovině

Problémy bazénu způsobují vysloužilé technologie.

Zbourat libereckou plaveckou halu a postavit s pomocí státní dotace novou v městském Sport parku, do něhož patří také...

Zápřednice vyděsila lidi ve Cvikově. Jako píchnutí vosy, uklidňuje odborník

Zápřednice jedovatá chránící kokon s vajíčky. Výrazná kusadla jí v tom pomáhají.

Ve Cvikově se objevil jeden z nejjedovatějších pavouků žijících v Česku. Zápřednici jedovatou vyfotili lidé v...

Další z rubriky

Vrtákový zloděj nahání v Českém ráji strach majitelům rodinných domů

Ilustrační snímek

Vrtákový znovu řádil v Turnově. Před několika dny v noci neslyšně udělal otvor do rámu francouzského okna v rodinném...

Rozhledna Císařský kámen zmizela, dělníci devět let starou věž rozřezali

Původní dřevěná stavba byla otevřena 9. září 2009. Ve čtvrtek dělníci rozhlednu...

Oblíbená rozhledna Císařský kámen na Liberecku přestala ve čtvrtek existovat. Smrková stavba vztyčená v nadmořské výšce...

Dubček je náš. Rok 1968 je stále patrný v ulicích kraje

Dělostřelecká ulice

Zabílili je hned dvakrát: poprvé po válce, kdy musely z ulic zmizet německé vývěsní štíty a reklamy. Podruhé po srpnu...

Najdete na iDNES.cz