Lidé cestující vlakem v Libereckém kraji mají problém. Na některých zastávkách na znamení staví spoje jen v určitých časech. (ilustrační snímek)

Lidé cestující vlakem v Libereckém kraji mají problém. Na některých zastávkách na znamení staví spoje jen v určitých časech. (ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Cestující jsou rozladěni. Vlaky nestaví na všech zastávkách na znamení

  • 20
Stojíte na vlakové zastávce na znamení a můžete se umávat. Pomalu se sunoucí vlak vás ale jen pomalu mine a mizí v dáli. Stáli jste holt ve špatný čas na špatném místě. V zastávce na znamení Kořenov zastaví vlak jen v určitých časech.

Výše popsaná situace potkala nedávno pravidelného cestujícího  Hynka Preislera. S přítelkyní a dvěma psy se večer vracel z dovolené v Krkonoších a bohužel pro něj si vybral zastávku na znamení Kořenov.

„Věděl jsem, že vlak v 19.17 vyjíždí z Kořenova, ale bohužel jsme šli až na následující zastávku. Tam jsem z jízdního řádu zjistil, že tam vlak nemá zastavit, ale nevěřil jsem, že opravdu jen projede, přišlo mi to jako pitomost. S takovou absurditou jsem se už dlouho nesetkal. Vůbec nechápu, z jakého důvodu na zastávce na znamení jednou vlak zastavovat může a pak zase dvakrát či kolikrát nesmí a pouze jí projíždí,“ rozčiloval se Hynek Preisler.

„Chápal bych, že tam vlak nebude zastavovat pokaždé, když třeba nikdo nenastupuje nebo nevystupuje. Proč je to ale potom zastávka na znamení, když vlak nezastaví, ani když dáváte znamení? Nemá to podle mě logiku,“ dodal.

Podobný problém může potkat i cestující, kteří by chtěli vystoupit nebo nastoupit v zastávce Karlov jindy, než jim to určuje jízdní řád.

Podobnou zkušenost mají třeba také lidé žijící v Proseči nad Nisou. Ani jim nezastavuje řada vlaků, které jezdí mezi Jabloncem a Libercem. Před lety se problém snažil řešit i tamní osadní výbor. Dával podnět i jabloneckým zastupitelům, ale neuspěl.

Cestující mají problémy s vlaky i jinde

„Je to velký nešvar Českých drah. Spojů, které tu staví, je jen minimum. Velmi to třeba omezuje zaměstnance Elitroniku, kteří dojíždějí často až z Tanvaldska. Museli začít v Jablonci přestupovat na tramvaj, i když je přestup komplikovaný. Mnohé to může odradit od cest veřejnou dopravou a Českými drahami,“ řekl Miloš Krčmář, bývalý předseda osadního výboru Proseč nad Nisou.

Jenže podle tvůrců jízdního řádu platí ve vlakové dopravě s trochou nadsázky „právo silnější většiny“. České dráhy se snaží konkurovat automobilové dopravě. Zkracují se proto časy, po které musejí vlaky stát.

„Aby vlak stihl v nějakém čase navazující spoje, musí se oželet nějaká zastávka. Vybírají se zastávky, které mají nejmenší obrat cestujících,“ vysvětlil ředitel společnosti KORID LK Jiří Hruboň. Společnost má na starost regionální dopravu v kraji.

„Chápu, že lidi rozladí, když vlak zastávkou projede a mine je, strojvedoucí nemůže jinak, pokud nemá zastávku napsanou v grafikonu,“ zmínil Hruboň.

Zastavit nahodile jen jednou začas není podle něj možné. „V momentě, kdy je zastávka na znamení, musí fakticky jízdní řád počítat s tím, že tam vlak zastaví vždycky. Technolog, který sestavuje jízdní řád, musí čas vyblokovat. Nemůže se hrát na jakousi náhodu, že se jednou zastaví a jindy ne,“ říká Hruboň.

„Proč jsou vlastně zastávky na znamení? Vysvětlení mi přijde nesmyslné. Vlak by taky nemusel zastavovat vůbec nikde a byl by ještě mnohem rychlejší. S takovou politikou dráhy rozhodně nezískají další cestující. Pochybuji, že je to ta správná cesta, aby vlaky neprodělávaly,“ domnívá se Preisler.