Tento typ vlaku bude od srpna jezdit na tratích mezi Libercem a Jablonném v...

Tento typ vlaku bude od srpna jezdit na tratích mezi Libercem a Jablonném v Podještědí. | foto: Korid KL

Protesty lidí zabraly. Na trať do Jablonného vyjedou také osobní vlaky

  • 3
Od pátku 1. srpna začnou na trati mezi Libercem a Jablonným v Podještědí vedle rychlíků jezdit i čtyři páry osobních vlaků. Kraj tak vyslyšel protesty lidí z Kryštofova Údolí, Noviny, Rynoltic a dolní části Křižan a Zdislavy, kteří vlaky využívali a za jejichž návrat sepsali před časem i petici.

„Lidé, kteří jezdí na směny z Českolipska do Liberce, se těžko dostávají do práce. Navíc, do jindy oblíbených míst zajíždí méně turistů a hlavně cyklistů, protože autobusy nepoberou kola,“ nechal se slyšet člen petičního výboru Karel Paleček z Křižan.

Od srpna se situace zlepší. „Vybrali jsme ranní a odpolední spoje, kterými se lidé dostávají do práce a z ní, ale i dopolední, aby se turisté mohli jezdit na výlety do Kryštofova Údolí, Křižan nebo do Lvové pod hradem Lemberk,“ komentoval novinku Otto Pospíšil ze společnosti Korid KL s tím, že ještě v srpnu budou společně s vlaky jezdit i autobusy ve stejném rozsahu jako dosud.

V září se ale jízdní řád o něco změní. „Odstraníme souběhy vlaků a autobusů,“ upřesnil Pospíšil.

Všechny vlaky na trati nahradily v červnu loňského roku náhradní autobusy, protože kus trati u Křižan smetla blesková povodeň. Letos v červnu se na ni vrátily rychlíky a jeden spěšný vlak.

Osobní vlaky měly začít jezdit nejdříve v polovině prosince s velkou změnou jízdních řádů. Na velkou opravu trati u Křižan měla na podzim navázat oprava trasy z Karlova pod Ještědem do Liberce. Její termín se ale posunul.

Jsme spokojeni, ale mohly by jezdit všechny spoje

„Jedná se o středně těžkou opravu kolejového svršku, pražců a náspu v řádu stovek milionů, na kterou chceme žádat o příspěvek z Evropské unie. Žádost musíme perfektně připravit, proto jsme termín opravy posunuli na 1. čtvrtletí příštího roku,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty České republiky Marek Illiáš. „Kdy přesně budeme opravovat, bychom měli vědět v září nebo v říjnu.“

Obnovení spojů si pochvaluje starosta jedné z rebelujících obcí, Kryštofova Údolí, Pravoslav Svačinka. „Je to dobrý krok ze strany kraje. Ideální by bylo, kdyby se na trať vrátily všechny spoje, ale i tak jsme spokojení,“ řekl.

Na to, že v obci nezastavovaly vlaky, dopláceli i údolští provozovatelé atrakcí pro turisty.

„Určitě je to znát, návštěvnost hodně klesla. Otázka je, jak dlouho potrvá, než si lidé zase zvyknou, že vlaky jezdí,“ poznamenala Tereza Michálková z Domu řemesel, který pořádá výstavy a akce pro návštěvníky Údolí. „Škoda, že vlaky nebudou jezdit už 26. a 27. července, kdy se koná tradiční Údolská pouť.“

Vedle prosincového kompletního návratu „osobáků“ by měly zůstat i některé autobusy pro ty, kteří mají vlak daleko. „Hlavně lidé ze Žibřidic budou rádi, protože museli šlapat pěšky do Křižan nebo do Zdislavy,“ řekla Eliška Nováková z obecného úřadu v Křižanech.

Se srpnovou změnou jízdních řádů by měli lidé na trati cestovat komfortněji. Začnou po ní jezdit moderní aerodymické vozy typu RegioShark.