Podobných úseků totálně zdevastovaných velkou vodou je v Libereckém kraji celá řada. Teprve na konci minulého týdne začaly procházet kontrolami odborníků.
"Někteří starostové se nás snaží dotlačit k tomu, aby se rychle začalo opravovat a silnice dostaly už finální podobu. To ale není možné," tvrdí Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu.
Úřad musí silnice nejdřív zabezpečit a poslat na ně statiky. "Nutná je kompletní kontrola, o kilometr dál může být zničené podloží. Za rok se může silnice pohnout a byly by to vyhozené peníze," poznamenal Sepp.
Liberecký kraj škody na svých silnicích vyčíslil na astronomických 1,5 miliardy korun. Bez pomoci státu je nezvládne dát do pořádku.
Na tak velké opravy kraj nemá
Ministr dopravy Vít Bárta si několik nejzničenějších částí prohlédl v pátek.
ŠKODY NA LIBERECKUKrajské silnice: 1,5 miliardy korun Nejvíce poničený úsek: mezi Chrastavou a Novou Vsí Státní silnice: 50 milionů Železnice: 114 milionů Poničených tratí: sedm |
Kolik stát nakonec pošle, si Bárta netroufal odhadnout.
"Rychlost oprav záleží na tom, v jaké míře dostaneme pomoc od vlády. Je to suma nad naše možnosti, půjčka je také nesmysl. Odříznuté zůstaly převážně sociálně slabé regiony," zmínil náměstek Sepp.
Státní silnice dopadly lépe
Škody na státních silnicích první třídy jsou ve srovnání s krajskými relativně malé. Pohybují se kolem padesáti milionů.
Nejhorším úsekem byl zatím zcela zničený úsek silnice I/13 z Liberce do Frýdlantu u Dětřichova. V silnici voda vyhloubila sedmimetrový kráter a řidiči museli jezdit přes obec. Od pátku už projedou po hlavním tahu.
"Zatím jde jen o provizorní opravu, aby netrpěla doprava do zaplaveného frýdlantského výběžku. V polovině září chceme zahájit stavbu nového mostu a do zimy bychom jej chtěli postavit," zmínil ředitel oblastního Ředitelství silnic a dálnic Josef Jeníček.
Úsek mezi novou vsí a Chrastavou patří k nejzničenějším na Liberecku. |