Ferdinand Porsche ukazuje vnoučatům jeden z modelů aut.

Ferdinand Porsche ukazuje vnoučatům jeden z modelů aut. | foto: MF DNES

Vratislavice oslavují Porscheho. Zapletl se s nacisty, oponují kritici

  • 39
Vratislavice nad Nisou, nyní městská část Liberce, mají dilema. Pyšní se slavným rodákem, konstruktérem Ferdinandem Porschem, zakladatelem věhlasné automobilky a tvůrcem legendárního Volkswagenu Brouk. Podle některých obyvatel a odborníků by si však obec připomínat Porscheho neměla, protože je spojený s nacistickým režimem.

"Získal jsem dokonce Porscheho členskou kartu NSDAP z Bundesarchivu, odkud mám i datum, kdy byl vyznamenán od Himmlera," uvádí vratislavický podnikatel Pavel Hrstka, který se problematice Porscheho intenzivně věnuje.

Ferdinand Porsche

Narodil se ve Vratislavicích 3. září 1875. Byl konstruktérem automobilů, známý je hlavně jako tvůrce populárního "lidového vozu" později známého jako VW Brouk.

V roce 1938 začala výstavba továrny na výrobu lidových vozů ve Wolfsburgu, kde je dnes sídlo firmy Volkswagen. Vzhledem k začínající válce se místo lidového vozu začala vyrábět jeho vojenská verze KdF-82, zvaná též KdF Kübelwagen.

 Porsche navrhl také několik typů obrněných vozidel – stíhač tanků Ferdinand, a pouze do prototypu dovedený supertěžký tank Maus.

Po válce byl Ferdinand Porsche odsouzen za spolupráci s nacisty na 22 měsíců vězení.

Ferdinand Porsche zemřel krátce po svých 75. narozeninách na následky infarktu ve Stuttgartu, pohřben je v Zell am See.

Hrstka byl iniciátorem petice za odstranění nápisu z cedulí, že Vratislavice jsou rodištěm Ferdinanda Porscheho. "Minulá rada města ji vzala pouze na vědomí a dál se nic nedělo," konstatuje.

Hrstka se domnívá, že nápis na cedulích je propagací nacismu. Proto podal na zastupitelstvo Vratislavic trestní oznámení. Na znaku Vratislavic je nyní text: Poutníče, zvolni svůj krok, nespěchej, v tomto městě se narodil automobilový konstruktér Ferdinand Porsche.

"Myslím, že se vratislavičtí zastupitelé ukvapili a neověřili si historická fakta. Domnívám se, že je bohužel pravda, co se o něm říká. Jako velitel tábora a zároveň ředitel továrny využíval práce válečných zajatců, vězňů koncentračních táborů. Byl to hajzlík jedoucí na vlně národního socialismu," nebere si servítky publicista Egon Wiener.

Podobný názor na Ferdinanda Porscheho má i František Radkovič, jednatel jablonecké pobočky Českého svazu bojovníků za svobodu. "Jeho technická zdatnost nesmí zakrýt jeho nacistickou minulost," míní. Připomíná, že Porscheho při příležitosti předvedení slavného "Brouka" přijal i Adolf Hitler (více zde).

Smlouvu o výrobě lidového vozidla Volkswagenu podepsal Porsche s Říšským svazem automobilového průmyslu v roce 1934, o čtyři roky později se začala vytvářet továrna. Přišla však válka a místo Brouka začala automobilka vyrábět vojenské vozy KdF Kübelwagen. "A také Swimmwagen, obojživelníky," doplňuje Radkovič.

SS-Oberführer vyznamenaný Himmlerem

V nacistickém Německu stál Porsche v čele firmy Volkswagenwerk. Za války v ní nedobrovolně pracovalo na 20 tisíc lidí nuceně nasazených z východní Evropy, válečných zajatců i Židů.

"Muselo to tak být, Němci bojovali na západní i východní frontě. V továrnách pracovali vězni z koncentračních táborů," upozorňuje Radkovič. A v koncentračních táborech vládli esesáci. "Takže musel spolupracovat i s touto zločineckou organizací," konstatuje Radkovič.

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Ferdinand Porsche se svým vozem
Ferdinand Porsche při práci u věhlasné vídeňské elektrofirmy Béla Egger Co.

Ferdinand Porsche však šel podle některých ještě dál. Podle knihy Hitlerovi manažeři od německého autora Guido Knoppa ho Heinrich Himmler povýšil do hodnosti SS-Oberführera a vyznamenal prstenem s umrlčí lebkou.

Osobou Ferdinanda Porscheho se zabývá i nový ředitel Severočeského muzea Jiří Křížek. "Jde o rozporuplnou osobnost. Rozhodně to nebyl válečný zločinec, ale svůj intelekt a znalosti dal k dispozici třetí říši, v níž bezpochyby zastával vysoké funkce," sděluje.

Tím, že v Německu zvítězil nacismus, získal podle něj ohromnou příležitost, kterou využil. "Na druhé straně to byl výjimečný konstruktér," upozorňuje Křížek.

Chceme jen připomenout významného rodáka, říká starosta

Smířlivější postoj zastává vratislavický starosta Lukáš Pohanka. "Tabule, které informují návštěvníky, že se nacházejí v rodišti Ferdinanda Porscheho, jsme nechali instalovat na všech vjezdech do Vratislavic v roce 2009," říká. Smyslem je připomenout významného rodáka.

"Spousta lidí, dokonce i z Vratislavic, vůbec nevěděla, že se tu konstruktér narodil," zmiňuje Pohanka. "Víme, že se zapletl s nacistickým režimem, což rozhodně nechceme zatajovat. Ve všech materiálech je o tom zmínka," uvádí starosta. O jeho možném členství v SS však nevěděl.

Rodný dům Ferdinanda Porsche.
Pamětní deska na rodném domě Ferdinanda Porsche.
Hrobka předků slavného automobilového konstruktéra Ferdinanda Porscheho.

Loni na podzim vznikl v novém vratislavickém kulturním centru prostor věnovaný slavnému konstruktérovi. Umístili v něm tři vozy značky Porsche. V současné době v centru nejsou. "Je to ale jenom kvůli opravám podlahy, zase se sem vrátí," objasňuje Pohanka (o památníku více zde).

Pamětní deska je i na Porscheho rodném domku, který letos zakoupila mladoboleslavská Škodovka (čtěte zde).

Mají Vratislavice oslavovat svého rodáka Ferdinanda Porscheho, i když se zapletl s nacisty?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 18. srpna 2011. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 608
Ne
Ne 219