Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výklady obchodů v Liberci dříve a nyní: eleganci nahradil nevkus

  8:17aktualizováno  8:17
Tam, kde dřív výkladním skříním a štítům obchodů vévodila architektonická a aranžérská pečlivost, panuje dnes často nevkus a výsměch celému okolí. Dokládá to sbírka fotografií a návrhů, kterou shromáždil liberecký patriot Ivan Rous.

Dům v ulici 5. května. | foto: archiv Ivana Rouse

„Narazil jsem na ně ve stavebním archivu - je to jakýsi vedlejší produkt při shánění podkladů pro rekonstrukční mapu Liberce, kterou připravuji a trochu se pozdržela,“ vysvětluje Ivan Rous.

Dříve k reklamě obchodníci přistupovali jinak. „Když už si někdo dělal vývěsní štít či jiné označení provozovny, dělal ho s tím, že by měl nějakou dobu vydržet, což je odráželo samozřejmě v použití kvalitnějšího materiálu: skla, ušlechtilého kovu a dřeva. Ne jako dnes polepy a plast,“ říká památkář Jaroslav Zeman.

Města byla zároveň mnohem méně zahlcena světelným smogem. „Neon, to bylo něco a zároveň znak velkoměstskosti,“ podotýká Zeman.

„Obchodníci neměli potřebu se vzájemně utloukat světelnými poutači a brutálními polepy. To nejdůležitější ale je, že tehdy měli, alespoň podle mě, větší vkus.“

Když Zeman vzpomíná na dřívější časy, zní to v dnešní době téměř jako zkazky z dob dinosaurů.

„Většinu vývěsních štítů, označení provozoven, ale i velkoformátových reklam malovaných na fasádu dělali výtvarně vzdělaní lidé a písmomalíři, což je obor, který je dnes prakticky na vymření. Stejně tak o výlohy se starali aranžéři, dnes rovněž na vyhynutí. Ti znali základy kompozice, takže výlohy vypadaly jinak, než když se tam dnes loupne figurína a kolem toho naháže pár hadrů, jakože hezké a na výlohu se nalepí obří reflexní nápis SALE,“ povzdychl si památkář.

Stejně tak je nemyslitelné, že by dnes navrhoval umístění reklam a vývěsních štítů na fasády architekt - tak, jak tomu bylo dřív.

Fotogalerie

„Proto i za socialismu, kde se na to pořád alespoň trochu dbalo, byla úroveň označení prodejen a onen obchodní parter města po výtvarné stránce mnohem víc na výši. Nebylo to tedy jako dnes, kdy si kdejaký jouda, co umí základy na počítači, udělá návrh štítu nebo plachtu s nahotinou, bourákem a nápisem z odporného fontu a barevným bordelem kolem, aby byl co nejvíc vidět. Pak to celé flákne na barák tak, že dům ani není vidět,“ zlobí se Zeman.

Zatímco v Liberci nezřídka vládne nevkus, jinde se při tvorbě vývěsních štítů a výzdobě výloh drží tradic. Třeba v Německu.

„Krásnými příklady jsou třeba Žitava, Budyšín nebo Zhořelec. Tam si to hlídají a když už má někdo označený obchod nebo provozovnu, je to spíš formou vývěsního štítu, který je pro městský parter typický. A když už se vytvářejí velkoformátové reklamy, bývají klasicky malované na fasády,“ poukázal Zeman.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lukáš Jašek, Jan Stránský a Adam Dlouhý se radují z gólu Liberce.
Vydřené tři body. Liberec udolal Vítkovice v přesilovkách

Hokejisté Liberce potvrdili, že i když se jim zatím letos moc nedaří, na domácím ledě jsou takřka neporazitelní. Ve nedělním utkání 13. extraligového kola...  celý článek

Obálka říjnového čísla Jabloneckého měsíčníku.
V radničním zpravodaji neotiskli článek zastupitelky. Podle ní se jim nehodil

Cenzura, nebo předvolební kampaň? Opoziční jablonecká zastupitelka Jana Pastuchová (ANO) si stěžuje, že v říjnovém vydání radničního zpravodaje nebyl otištěn...  celý článek

V Liberci už loni vykvetlo na 568 metrů cibulovin. Některé vyrašily třeba v...
Ulice Liberce rozzáří záhony narcisů a tulipánů, Jablonec ošetří stromy

Tržní náměstí, park v Budyšínské ulici, okolí ulice Na Rybníčku a za kulturním domem. Tato a další místa v Liberci mají být barevnější. Radnice tady totiž...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Quality Engineer Systems

Grafton Recruitment Praha
Liberecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 65 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.