Železniční romantika je mrtvá. Heřmanička dojezdila před čtyřiceti lety

  16:45aktualizováno  16:45
Bývala to náramná romantika: po úzkorozchodné trati se kodrcala lokomotiva s pár vagony. Vozily dělníky, školáky i víkendové trampy a místní obyvatelé nazývali trať něžně Heřmanička. Před čtyřiceti lety idylka skončila. Poslední osobní vlak na trať z Frýdlantu do Heřmanic vyjel 13. ledna 1976.

Přefocená dobová fotografie trati. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

O trať se kdysi starala společnost Frýdlantské okresní dráhy a stejným jménem se pyšní i sdružení nadšenců, který historii železniční dopravy na Frýdlantsku, včetně Heřmaničky, mapuje.

„Naším cílem je propojit ve Frýdlantu výtopnu s bývalým nádražím úzkokolejky. Nahrává nám v tom chystaná rekonstrukce frýdlantského nádraží, během níž má zaniknout kolej s širokým rozchodem, která tam vede. Tím se uvolní prostor pro kolej s úzkým rozchodem,“ řekl místopředseda spolku Frýdlantské okresní dráhy Ladislav Crha.

Opravy by se mělo dočkat i nádraží Frýdlantských okresních drah, které leží kousek pod hlavním frýdlantským nádražím. „Budovu koupil jeden z našich členů a chce ji uvést do původního stavu,“ prozradil Crha.

V bývalé lokomotivní výtopně provozuje spolek také malé muzeum, kde je možno spatřit spoustu exponátů spojených se světem železnice. Spolek vlastní rovněž několik vozů a lokomotivu, pořízenou v Německu.

„Trvalo dlouho, než nám Němci lokomotivu prodali. Asi si mysleli, že ji chceme se ziskem prodat někam dál. Seznámili se ale s našimi úmysly a uvěřili nám,“ doplnil Ladislav Crha.

Vzniku tratě napomohly textilní továrny

To, že by se železniční provoz na Heřmaničce obnovil, Ladislav Crha za příliš reálné nepovažuje. „Musely by se na tom shodnout v první řadě obce, kterými trať vedla, a to je velmi složité. Největší šance by byla přímo ve Frýdlantu, kde je úzkokolejka stále zanesená v územním plánu,“ dodal Crha.

On sám se narodil až po zrušení provozu. „Ale pamatuju, když byly ještě na trati položené koleje. Ještě po revoluci byla železnice zhruba z osmdesáti procent kompletní. Pak ale České dráhy prodaly koleje Sběrným surovinám a byl konec,“ posteskl si Crha.

Jak vlastně příběh Heřmaničky začal? Vzniku trati nejvíce napomohly textilní továrny v Dětřichově a cihelna s výrobou šamotového zboží v Kunraticích. S výstavbou Heřmaničky se začalo v dubnu 1899 a po 16 měsících byla předána do veřejného provozu.

25. srpna 1900 ve 14:33 vyjela lokomotiva číslo 11, nazvaná Ehrlich, která táhla osm vozů (z toho tři kryté nákladní) se 150 cestujícími k první jízdě z Frýdlantu přes Kunratice a Dětřichov do Heřmanic, odkud v 15:20 pokračovala do saského Reichenau. Všude byl první vlak vítán s nadšením, budovy stanic zdobily květiny a vlajky.

Podle jízdního řádu se tehdy pro osobní dopravu vypravovalo denně šest vlaků, tři dopoledne a tři odpoledne. Samotný provoz na Heřmaničce nebyl vůbec jednoduchý.

Na trati často řešili sněhovou kalamitu

Trať se každoročně potýkala se sněhovou kalamitou, kuriózní nehodu přivodila větrná smršť, která v roce 1907 smetla z náspu celý vlak.

Po válce již nebyl mezinárodní provoz obnoven a deset let od roku 1947 sloužila trať pouze pro nákladní dopravu, hlavně pro heřmanický kamenolom. Spojení obstarávaly autobusy, které ale nezvládaly pojmout cestující a obce ležící u trati volaly po návratu osobních vlaků.

Ty se opět rozjely 14. července 1957, o rok později nahradily parní lokomotivy moderní motorové. V roce 1964 nastal konec nákladní dopravy na úzkokolejce a po 12 letech došlo k definitivnímu zastavení provozu pro kritický stav trati.

Ještě v roce 1996 se objevily snahy obnovit provoz až do polské Bogatyně. Místo toho však nastoupily Sběrné suroviny a zbytky trati zlikvidovaly.



Nejčtenější

Řidič luxusního vozu boural při honičce s policií. Škoda jde do milionů

Záběr z místa nehody.

Řidič luxusního bílého vozu značky Bentley ujížděl vysokou rychlostí po libereckých ulicích hlídce dopravních...

Policisty při zatýkání pašeráka aut popálila elektřina, dostanou odměnu

Honička skončila nárazem do sloupu elektrického vedení.

Finanční odměnu získají policisté, kteří minulý týden zastavili v Jablonném v Podještědí kradený vůz řízený zdrogovaným...



Když Trávník roste. Z tichého šikuly se stává hvězda, jaká lize chyběla

HATTRICK. Michal Trávník z Jablonce vstřelil Příbrami tři branky

V rozhovorech mluví skromně a tak tiše, že ho občas skoro ani neslyšíte. Na hřišti se ale Michal Trávník, záložník...

Robotická stopařka chce objet republiku, řidiči ji mohou pozvat do zoo

Robota, který se vydá na stopařskou pouť, vytvořili v Jablonci nad Nisou....

Koncem října se z Jablonce na stopařskou pouť republikou s cílem v Pelhřimově vydá humanoidní robot nesoucí jméno...

Dlouhá přesilovka, žádný gól. Takhle hazardovat nemůžeme, řekl Kolář

Brankář Slavie Ondřej Kolář při utkání v Liberci.

Liberečtí fanoušci na něj celý zápas pískali. Slávistický brankář Ondřej Kolář se tomu ani nedivil. Do Slavie odešel v...

Další z rubriky

Za vraždu prodavačky dostal 18 let vězení, původně se vydával za oběť

Václav Matouš u krajského soudu v Liberci. (25. září 2018)

Krajský soud v Liberci vyměřil osmnáct let vězení Václavu Matoušovi, který je obžalovaný, že v lednu zavraždil...

Ovzduší v Liberci nejvíc škodí prach a auta, spalovna tolik nevadí

Na šesti místech v Liberci měřila speciální auta kvalitu ovzduší. Výsledky...

To nejhorší, co znečišťuje ovzduší v Liberci, je polétavý prach. A dlouhé suché léto bez deště hodnoty prašnosti ještě...

V Liberci přibývá nehod, dopravu komplikuje pravidelná údržba tunelu

Liberecký tunel.

Od pátku komplikuje dopravu v Liberci údržba tunelu, kdy je doprava svedena do jednoho tubusu. Ve městě přibývá nehod,...

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Technolog / přípravář výroby - Praha, 35-40 000 Kč

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz