Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železniční romantika je mrtvá. Heřmanička dojezdila před čtyřiceti lety

  16:45aktualizováno  16:45
Bývala to náramná romantika: po úzkorozchodné trati se kodrcala lokomotiva s pár vagony. Vozily dělníky, školáky i víkendové trampy a místní obyvatelé nazývali trať něžně Heřmanička. Před čtyřiceti lety idylka skončila. Poslední osobní vlak na trať z Frýdlantu do Heřmanic vyjel 13. ledna 1976.

Přefocená dobová fotografie trati. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

O trať se kdysi starala společnost Frýdlantské okresní dráhy a stejným jménem se pyšní i sdružení nadšenců, který historii železniční dopravy na Frýdlantsku, včetně Heřmaničky, mapuje.

„Naším cílem je propojit ve Frýdlantu výtopnu s bývalým nádražím úzkokolejky. Nahrává nám v tom chystaná rekonstrukce frýdlantského nádraží, během níž má zaniknout kolej s širokým rozchodem, která tam vede. Tím se uvolní prostor pro kolej s úzkým rozchodem,“ řekl místopředseda spolku Frýdlantské okresní dráhy Ladislav Crha.

Opravy by se mělo dočkat i nádraží Frýdlantských okresních drah, které leží kousek pod hlavním frýdlantským nádražím. „Budovu koupil jeden z našich členů a chce ji uvést do původního stavu,“ prozradil Crha.

V bývalé lokomotivní výtopně provozuje spolek také malé muzeum, kde je možno spatřit spoustu exponátů spojených se světem železnice. Spolek vlastní rovněž několik vozů a lokomotivu, pořízenou v Německu.

„Trvalo dlouho, než nám Němci lokomotivu prodali. Asi si mysleli, že ji chceme se ziskem prodat někam dál. Seznámili se ale s našimi úmysly a uvěřili nám,“ doplnil Ladislav Crha.

Vzniku tratě napomohly textilní továrny

To, že by se železniční provoz na Heřmaničce obnovil, Ladislav Crha za příliš reálné nepovažuje. „Musely by se na tom shodnout v první řadě obce, kterými trať vedla, a to je velmi složité. Největší šance by byla přímo ve Frýdlantu, kde je úzkokolejka stále zanesená v územním plánu,“ dodal Crha.

On sám se narodil až po zrušení provozu. „Ale pamatuju, když byly ještě na trati položené koleje. Ještě po revoluci byla železnice zhruba z osmdesáti procent kompletní. Pak ale České dráhy prodaly koleje Sběrným surovinám a byl konec,“ posteskl si Crha.

Jak vlastně příběh Heřmaničky začal? Vzniku trati nejvíce napomohly textilní továrny v Dětřichově a cihelna s výrobou šamotového zboží v Kunraticích. S výstavbou Heřmaničky se začalo v dubnu 1899 a po 16 měsících byla předána do veřejného provozu.

25. srpna 1900 ve 14:33 vyjela lokomotiva číslo 11, nazvaná Ehrlich, která táhla osm vozů (z toho tři kryté nákladní) se 150 cestujícími k první jízdě z Frýdlantu přes Kunratice a Dětřichov do Heřmanic, odkud v 15:20 pokračovala do saského Reichenau. Všude byl první vlak vítán s nadšením, budovy stanic zdobily květiny a vlajky.

Podle jízdního řádu se tehdy pro osobní dopravu vypravovalo denně šest vlaků, tři dopoledne a tři odpoledne. Samotný provoz na Heřmaničce nebyl vůbec jednoduchý.

Na trati často řešili sněhovou kalamitu

Trať se každoročně potýkala se sněhovou kalamitou, kuriózní nehodu přivodila větrná smršť, která v roce 1907 smetla z náspu celý vlak.

Po válce již nebyl mezinárodní provoz obnoven a deset let od roku 1947 sloužila trať pouze pro nákladní dopravu, hlavně pro heřmanický kamenolom. Spojení obstarávaly autobusy, které ale nezvládaly pojmout cestující a obce ležící u trati volaly po návratu osobních vlaků.

Ty se opět rozjely 14. července 1957, o rok později nahradily parní lokomotivy moderní motorové. V roce 1964 nastal konec nákladní dopravy na úzkokolejce a po 12 letech došlo k definitivnímu zastavení provozu pro kritický stav trati.

Ještě v roce 1996 se objevily snahy obnovit provoz až do polské Bogatyně. Místo toho však nastoupily Sběrné suroviny a zbytky trati zlikvidovaly.



Nejčtenější

Za siluetu Ještědu zaplatí kraj dědicům práv sto tisíc. Vyhne se sporům

Televizní vysílač a hotel Ještěd vystupuje z mraků. (10. června 2012)

Siluetu symbolu kraje - horského hotelu na Ještědu, mají v logu kluby i firmy, přitom často netuší, že tím porušují...

Z obrazců v obilí jsou zemědělci nešťastní, zvědavci šlapou i mimo kruhy

Obrazec z výšky.

Kruhové obrazce v obilí, které se před několika dny objevily na poli v obci Bílá nedaleko Hodkovic nad Mohelkou, nejen...



Přibývá pádů z elektrokol, lidé podceňují rychlost i delší brzdnou dráhu

Turisté stále častěji vyjíždějí do Jizerských hor i na elektrokolech.

Prodejci jásají, starší lidé jsou spokojeni, že ujedou trasy, které by jinak nezvládli. Horská služba a další záchranné...

Radní narychlo napouští koupaliště vodou z potoka. Schytává kritiku

Cisterny obsadily Lesní koupaliště.

Nákladní cisterny ve čtvrtek druhý den doplňovaly vodu Lesního koupaliště, protože přítok z Jizerského potoka nestačí....

U Hodkovic jsou kruhy v obilí. Lidé mluví o mimozemšťanech i o reklamě

Obrazce v obilí nedaleko Hodkovic nad Mohelkou (9. července 2018)

K obci Bílá nedaleko Hodkovic nad Mohelkou se sjíždějí stovky lidí, aby si prohlédly kruhy v obilí. Obrazec z polehlých...

Další z rubriky

Byla u kostela, kde umírali Gabčík a Kubiš. Zažila i Pražské povstání

Pamětnice Miroslava Chmelíková chodila do školy kousek od kostela, kde se v...

Patnáctileté studentce Miroslavě Matoušové zněly v uších 18. června 1942 úplně jiné zvuky než skřípání křídy po tabuli....

Soud zprostil obžaloby muže viněné z trýznivé vraždy zmizelého tuneláře

Lavice obžalovaných u Krajského soudu v Hradci Králové zůstala prázdná.

Tři muže viněné z vraždy zmizelého podnikatele Martina Říhy zprostil liberecký soud obžaloby. Jejich vinu se podle...

Regulace neprošla, na náměstí a výstavišti v Liberci může vyrůst cokoliv

Okolí Papírového náměstí.

Investoři si na Papírovém náměstí a v areálu bývalého výstaviště v Liberci mohou stavět téměř cokoliv. Návrh na...

Najdete na iDNES.cz