Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Terminál MHD v Liberci slouží už dvacet let. Potřebuje jen drobné opravy

  6:43aktualizováno  6:43
Tramvaje, autobusy, taxíky, do toho davy lidí. Jedním z nejrušnějších míst krajské metropole je terminál městské hromadné dopravy ve Fügnerově ulici. Začal sloužit před dvaceti lety, v září 1996.

Bylo jasné, že aby se dostaly autobusy do přirozené linky, musí se nové stanoviště MHD ve Fügnerově ulici otočit oproti tomu původnímu o devadesát stupňů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Před stavbou terminálu jsme měli zázemí rozmístěné na několika místech po městě. Dispečink byl ve starém domě ve Fügnerově ulici, který je dnes součástí Fora, pak sídlil v paláci Dunaj nad dnešním KFC, předprodej jízdenek byl zase jinde, prostory pro řidiče a personál byly nevyhovující. Bylo třeba to nějak sjednotit,“ vzpomínal provozně technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce Ludvík Lavička.

Hlavní úkoly byly tehdy dostat tramvaje z Revoluční ulice, upravit linky autobusů tak, aby nejezdily od nádraží třídou 1. máje a pak po Soukenném náměstí a dát novou tvář ulici Fügnerově.

„Tam vedly uprostřed manipulační koleje, tu a tam stály všude možně autobusy a byla tam spousta mrtvého místa. Bylo to tím, že to tam vznikalo postupně, lepilo se to jako když si vlaštovky staví hnízdo,“ dodal Lavička.

Terminál měl pár chyb

Bylo jasné, že aby se dostaly autobusy do přirozené linky, musí se stanoviště MHD otočit o devadesát stupňů. „Což se stalo, vytvořil se terminál s ostrovním nástupištěm a do něj se umístilo vše, co je třeba: zázemí řidičů, dispečink, předprodej jízdenek a další,“ řekl ředitel.

Pár chyb terminál zpočátku měl. „Architekti by neměli projektovat,“ usmál se Lavička. „První problém byl ten, že na terminálu nebyly okapy. Déšť a sníh ze střech nástupišť padal na střechy autobusů a z nich odletoval přímo na lidi, kteří do nich nastupovali. Takže jsme museli dodělat okapy. V rámci lepšího pohodlí cestujících, kteří si kupovali jízdenky, jsme také upravili a rozšířili předprodej.“

Pamětníci si možná vzpomenou, že původně jezdily autobusy kolem zastávek po dlažbě. Dnes vede kolem terminálu asfaltový koberec.

„Od roku 1996 do roku 2008 se dlažba třikrát opravovala. Mohl za to chemický posyp v zimě. Zpočátku měřily kostky na výšku osm centimetrů, když jsme je pak odstraňovali, měly třeba jen čtyři centimetry. Byly doslova rozpadlé na prach od chemického posypu. Nový asfalt je speciální a těch osm let drží. A to si představte, že terminálem v různých směrech projede dva tisíce čtyři sta autobusů denně,“ upozornil Lavička.

Terminál kdysi také obklopovaly okrasné betonové koule, zvané podle architekta Kotasovy. „To byl tedy nápad. Něco takového tam nemělo vůbec být. Nebudu ani říkat, kolik autobusů poničily,“ povzdechl si Lavička.

Čekárna se neosvědčila

Cestujícím dříve sloužila rozlehlá čekárna. „Ta se ale neosvědčila. Byl v ní automat na jízdenky a zaměstnanci, kteří ho opravovali, se tam báli chodit. Za den se v čekárně nasbíraly čtyři pytle odpadků. Poté uvnitř začal fungovat bufet, ale také to nějak nešlo. Nakonec uvnitř vznikla služebna městské policie,“ konstatoval Lavička.

Terminál je provozně náročný, v létě i v zimě. „Je to prostě stavba ze skla, polykarbonátonových desek makrolon a železa. Ale i po dvaceti letech je v dobrém stavu a nepotřebuje nějakou rozsáhlou rekonstrukci. Občas se nějaký problém vyskytne, třeba se zatékáním, ale není to nic vážného,“ sdělil ředitel Lavička.

Před časem například prošly opravou hodiny, které se svého času rozcházely i o několik minut.

„Nebylo to ale způsobeno strojky. Hodiny dostaly nové převodovky, protože původní převody už přeskakovaly,“ podotkl Lavička. Výměnu absolvovalo i osvětlení. „Ještě to ale není hotové. Takový ten bílý kanál, ve kterém byly původně zářivky, projde výměnou – už máme připravený nový a umístíme ho zase pod střechu,“ nastínil Lavička.

Čeká se na další rekonstrukce

Rekonstrukce také čeká úsek, kde je mezi kolejemi uprostřed terminálu dlažba, zalitá zčásti asfaltem. Autobusy přes toto místo jezdí raději krokem.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

„To je provizorní. Příští rok už to bude opravené. Dlažba kolem kolejnic se odstraní a nahradí ji litý asfalt, jako tomu je třeba na Šaldově náměstí. Dlažba je hezká, ale v tak silném provozu nemá šanci. Neudrží to. Stejně tak zmizí vyježděná, nerovná dlažba z přejezdů u Anenského dvora,“ uvedl Lavička.

„Čeká nás též úprava rozvodů elektřiny a když budou dostupné finanční prostředky, rádi bychom terminál natřeli. Jeho střední část už natřená je, ale zbytek ne.“



Nejčtenější

Na vrcholku Ještědu hořel les, hasiči nasadili vrtulník a letadlo

Požár lesa na Ještědu pomáhají hasit i letadla (13.8. 2018).

Stovka hasičů likvidovala šest hodin požár na vrcholku Ještědu. Vzplanul zde lesní porost. Kvůli svažitému terénu...

Nechci dělat mizernou mouku, říká mlynář a chce prorazit do řetězců

Dosud zákazníci mouku z mlýnu Daniela Pernera nemohli koupit v maloobchodech....

Nechci být nejlevnější, ale nejlepší. Krédo, které provází majitele mlýna ve Svijanech Daniela Pernera už řadu let. A...



Nezmarův recept na posily: Nebrat ty nejlepší, ale nejvhodnější

Jan Nezmar

Když v posledním půlroce kariéry nakukoval do manažerské práce, ocitl se u zrodu pozoruhodné kooperace - v létě 2012...

Zápřednice vyděsila lidi ve Cvikově. Jako píchnutí vosy, uklidňuje odborník

Zápřednice jedovatá chránící kokon s vajíčky. Výrazná kusadla jí v tom pomáhají.

Ve Cvikově se objevil jeden z nejjedovatějších pavouků žijících v Česku. Zápřednici jedovatou vyfotili lidé v...

VIDEO: Muž našel v lese 158 grošů z doby Václava II. a Jana Lucemburského

Vysocký poklad, nalezený před týdnem, obsahuje 41 grošů Václava II. s nápisem...

Zatím se koupou v destilované vodě ve dvou plastových miskách a vypadají docela obyčejně. Ale tak velký poklad...

Další z rubriky

Chameleon i šnečí princezna. Sochaři v zoo přemění kámen na zvířata

Sochaři Ondřeji Procházkovi připadl největší kámen. Nejdříve z něj měla být...

Chameleon, ocasní ploutev velryby i šnečí princezna. Pod rukama sochařů vznikají v liberecké zahradě Lidových sadů...

Nechci dělat mizernou mouku, říká mlynář a chce prorazit do řetězců

Dosud zákazníci mouku z mlýnu Daniela Pernera nemohli koupit v maloobchodech....

Nechci být nejlevnější, ale nejlepší. Krédo, které provází majitele mlýna ve Svijanech Daniela Pernera už řadu let. A...

Hradby Bezdězu vysvobodí z horka. Okolí je ale vyschlé na troud

Bezděz (19. srpna 2018)

V konejšivém stínu, který vrhá brána, oddechoval těžce chundelatý velký pes. Jeho pán ho ne a ne přemluvit, aby vstal a...

Najdete na iDNES.cz