Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Liberce do Polska pojede vlak přímo, lyžařům a bikerům odpadne přestup

  18:00aktualizováno  18:00
Cestující na železnici čeká historický průlom, z Liberce do Sklářské Poruby v Polsku začnou poprvé jezdit přímé vlaky. Na jednu jízdenku zaplacenou v korunách budou moci cestující bez přestupu v Kořenově dojet do Polska patrně už od prosince.

Trať budou obsluhovat vlaky Stadler. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Novinka zcela jistě přitáhne na velmi atraktivní trať další lyžaře, bikery i turisty, kteří spojení přes Tanvald a Harrachov do Sklářské Poruby hojně využívají. Zájem o něj roste už teď, i když se musí přestupovat v Kořenově a platit ve dvou měnách.

Zjednodušení podmínek, k nimž patří i sjednocení jízdného, umožní dodatek smlouvy mezi Libereckým krajem a Dolnoslezským vojvodstvím. Schválili jej krajští zastupitelé.

„Zcela jednoznačně jde o průlom pro celou přeshraniční železniční dopravu. Historicky přímé vlaky na Liberec na této trati neexistovaly. Vyjely jen u vyhlašovaných příležitostných jízd,“ zhodnotil chystanou novinku dopravní expert Českých drah Jindřich Berounský.

Trať byla v úseku z Kořenova do německého Hirschbergu, což je dnešní polská Jelení Hora, už roku 1923 elektrizována. Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená. Pravidelné vlaky se na ni vrátily až v srpnu 2010 po rekonstrukci, jež stála 138 milionů korun.

Každý rok na trati přibývají cestující

„Je to turisticky atraktivní trať, každý rok nám přibývá mezi 20 a 30 procenty cestujících, což je v dnešní době jev nevídaný,“ řekl již dříve Pavel Jaško, vedoucí libereckého střediska společnosti GW Train, která dnes přeshraniční dopravu zajišťuje.

„Trať je velmi zajímavá tím, že od jara do pozdního podzimu láká cyklisty, v zimě lyžaře. V poslední době je markantní zájem z o svezení z polské strany,“ potvrdil fenomén železniční expert Berounský.

Nejvýše položenou polskou tratí se cestující dostanou až do výšky 886 metrů nad mořem. Z Jakušic pak stačí popojet ještě několik desítek metrů a například bikery odmění velmi dlouhé a adrenalinové sjezdy.

Podle Berounského roste obliba tratě i díky tomu, že se v poslední době podařilo vyřešit návaznosti i na dálkové vlaky z polského vnitrozemí, které pokračují z Jelení Hory až do horské Sklářské Poruby.

Oživení česko-polské trati odstartovalo před pěti lety společným projektem Libereckého kraje a Dolnoslezského vojvodství. Vše začalo rekonstrukcí trati včetně nádraží ve Sklářské Porubě.

O prázdninách vlak každé dvě hodiny až do večera

Celý úsek je dlouhý 22 kilometrů. Letos by měla být dokončena rekonstrukce trati z Tanvaldu do Liberce, a tak by provozu přímého spojení z Liberce do Polska nemělo už nic bránit. Moderní vlaky Stadler Českých drah, které dnes končí v Harrachově, by pak měly jezdit až do Sklářské Poruby.

Kvůli rostoucímu zájmu o trať přibylo letos na trase i několik spojů. Každý den jezdí z Kořenova do Sklářské Poruby čtyři páry vlaků, v zimní a letní sezoně přidává dopravce další dva páry vlaků navíc a o letních prázdninách přibude ještě jeden vlak večer.

„O prázdninách tak bude jezdit sedm párů vlaků, zhruba každé dvě hodiny pojede vlak,“ dodal Jaško.

Jindřich Berounský je přesvědčen o tom, že vlaky ani tak nebudou v sezoně stačit. „Patrně se budou muset řešit speciální cyklovlaky. Oficiálně se má do jednoho Stadlera brát deset kol, v praxi to ale vypadá tak, že v jednom voze jede i pětadvacet jízdních kol. Nárůst zájmu cyklistů je obrovský,“ upozornil Jindřich Berounský.

Od 13. prosince by měli cestující až do Polska jezdit s jedním dopravcem za jednotný přeshraniční tarif, podobně jako tomu je od roku 2010 na trati z Liberce do německé Žitavy a dál do Varnsdorfu.

Autor:



Nejčtenější

Liberec - Slavia 0:0, jen tyč, hostům klesly naděje na obhajobu titulu

Slávista Miroslav Stoch se divý verdiktu sudího Radka Příhody v utkání v...

Ne, kdepak. Slávističtí fotbalisté šlágr 25. kola v Liberci vítězně nezvládli a jejich naděje na obhajobu titulu se po...

Sparta - Jablonec 2:0, posun na třetí příčku, góly dali Stanciu a Kadlec

Sparťan Nicolae Stanciu slaví gól v ligovém utkání proti Jablonci. Pro...

Sparťanští fotbalisté jsou třetí v tabulce. Nejlepší průběžné umístění v dosavadním ročníku vydřeli v předehrávce 25....



Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Pět kol, pět otazníků. Jaké zápletky ještě nabízí fotbalová liga?

Plzeňský útočník Michael Krmenčík lituje spálené šance v utkání proti Mladé...

A jde se do finále! Už jen pět kol zbývá odehrát ve fotbalové lize, za měsíc a dva dny bude jasno o všem důležitém....

Vlak v Zákupech přejel muži obě nohy, zraněný si sám zavolal záchranku

V Měšicích u Prahy se srazilo na přejezdu nákladní auto s vlakem (17.5.2016).

Těžká zranění utrpěl muž, kterému v Zákupech na Českolipsku přejel vlak obě nohy. Samotný střet nikdo z vlaku, včetně...

Další z rubriky

Ať děti a důchodci jezdí zdarma, vyzývá Změna. V Liberci chystá referendum

K incidentu došlo na lince číslo 12 (ilustrační snímek).

Obnova amfiteátru v Lidových sadech, koupě libereckého zámku nebo městská doprava zdarma pro děti do 15 let a seniory...

Ubytovny plní dělníci z ciziny, obyvatelé malých měst se jich obávají

Obyvatelé ústecké čtvrti Střekov říkají, že potíže začaly, když ubytovnu

Plné ubytovny i vzrůstající obavy lidí v jejich okolí. To je důsledek sílícího přílivu zahraničních dělníků z...

Stavba nové sjezdovky se odkládá, Ještěd zatím vylepší jídlo a změní ceník

„Hezky bylo v úterý, ve středu, a ve čtvrtek se to začalo kazit. A předpověď na...

Větší výběr, kvalitní jídlo i služby. Na to se teď v první řadě zaměří nový nájemce skiareálu Ještěd, firma Tatry...

denicek-chvile-kdy-jsem-se-prestala-snazit-byt-perfektni
denicek-chvile-kdy-jsem-se-prestala-snazit-byt-perfektni

Myslíte si, že všechny mamimky jsou dokonalé?

Najdete na iDNES.cz