Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zubačka slaví 113 let, zachránit ji pomohl komunistický premiér Štrougal

  19:53aktualizováno  19:53
Sedmikilometrový železniční úsek mezi Tanvaldem a Kořenovem o víkendu opět přivítal na své ozubnicové trati historické vlaky. Navzdory tropickým vedrům si jízdu po nejstrmější trati v Čechách nenechaly ujít stovky lidí.

Kořenovská zubačka, jak se dráze vybavené Abtovou ozubnicí v ose koleje, pomáhající vlakům překonat strmé stoupání, slavila 113 výročí. Dráha na sedmi kilometrech mezi Tanvaldem a Kořenovem překonává výškový rozdíl 235 metrů. Unikátní technická památka láká na slavnostní historické jízdy rok od roku více zájemců.

„Nevím, čím to je, ale od roku 2003, co pořádáme pravidelné jízdy, je zájem o Zubačku větší a větší. I dnes, když by každý dal raději přednost bazénu nebo koupališti, jsme jeli naplněni na sto procent,“ radoval se během parné soboty Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která Zubačku provozuje.

Fotogalerie

Co vůbec láká lidi tuto technickou památku, ze které ale při jízdě nic nevidí, navštěvovat? Podle členů železniční společnosti Tanvald je to kombinace historické techniky a vlaků v romantickém horském prostředí obklopeném industriálními památkami a přírodou.

„Dráha je klenotem českých železnic a snoubí se tu úžasná krajina s technickými zázraky, které jinde nenajdete,“ potvrzuje Jindřich Berounský, dopravní specialista a někdejší výpravčí v Kořenově, kde ozubnicová trať končí. Na lidi podle něj působí i jisté tajemno, kterým je dráha obklopena. Po druhé světové válce tu byl zastaven mezistátní provoz a na něj se navázalo až v roce 2010, kdy vlaky začaly opět jezdit do Sklářské Poreby.

„Mým snem bylo se sem dostat, nakonec se mi to povedlo v roce 1991. Prožil jsem tu nejkrásnější léta na železnici a mého života. Fungovalo tu železniční učiliště s internátem, jezdily sem učenky až z Chocně. Každou neděli jsem se těšíval na vlak plný děvčat. Nikdy také nezapomenu na legendární úsek trati u mostu přes Jizeru, kde se na obřích kamenech opalovala děvčata. Říkalo se tomu Nahaté kameny. Strojvedoucí jedoucí z Harrachova vždycky zpomalil, abychom se pokochali a pochvaloval si: „Dneska tam je úroda!“ vzpomíná Berounský.

Málo známým faktem je, že Zubačka pro svůj nákladný provoz byla trnem oku všem režimům. Zachovat ji kdysi pomohl československý premiér Lubomír Štrougal, neboť se úzce přátelil s kořenovským přednostou stanice, který pro záchranu trati intervenoval. Své jistě sehrálo i to, že Štrougal si to nechtěl rozházet u místních, na nedaleké Jizerce má totiž dodnes chatu. 

Zubačka měla na mále na konci roku 1997, kdy ji České dráhy pro nerentabilnost uzavřely. Po půlroce se ale vlaky na kořenovskou železnici opět vrátily.

„Dnešní výkonné moderní vlaky už ozubnici nepotřebují, takže jsou rychlejší. Zubačka má ale své kouzlo a alespoň při těchto zvláštních jízdách si jej mohou lidé znovu vychutnat,“ dodal Petr Prokeš.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andělčina, Liberec IV-Perštýn, okres Liberec. Dvougenerační hrázděná Liebiegova...
Hrázděné domy. Jaká zajímavá stavení jsou v Česku na prodej

V České republice se prodává velké množství hrázděných a podstávkových domů. Některé se pyšní několika patry, či dokonce věžičkou. Téměř všechny stojí v...  celý článek

Plánovaný návrh počítá s 25 metrů dlouhým plaveckým bazénem s třemi dráhami a...
Jilemničtí protestují proti novému koupališti, rozhodnout má referendum

Obyvatelé Jilemnice nepůjdou v pátek a sobotu pouze ke sněmovním volbám. Zapojit se mohou také do historicky prvního referenda ve městě. V něm se mají zamyslet...  celý článek

Památník stojí na hřbitově v Jítravě.
Pomník Rudé armádě lidé na hřbitově nechtějí. Rynoltice řeší, kam s ním

V Rynolticích na Liberecku mají problém s pomníkem Rudé armádě. Obec ho v létě umístila na hřbitov v Jítravě, jenže lidem se památník nelíbí a přejí si, aby ze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.