Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba silnice z Liberce do Jablonce začala. Lidem v okolí sebere vodu

  17:08aktualizováno  17:08
Tři mosty, podchod pro pěší, dvě mimoúrovňové křižovatky a hlavně rovná silnice bez serpentin, kde řidiči konečně předjedou pomalá auta. To vše přinese dva a půl kilometru dlouhý úsek nové silnice, který spojí Liberec s Jabloncem nad Nisou. Stavba právě začala.

Dosavadní silnice je plná zatáček, které brzdí provoz. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Až do konce března budou řidiči jezdit přes Kunratice jako dosud, od 29. března se ale současná silnice zavře. Uzavírka potrvá déle než dva roky. První auta projedou po nové silnici na konci května 2018. Dalších sedm měsíců pak potrvají dokončovací práce, jako jsou třeba vegetační úpravy.

„Délka stavby a uzavírky je dána obtížností stavby. Termín dvaceti šesti měsíců je ale bezpečný, překračovat se nebude,“ ubezpečil Petr Dohnálek, generální ředitel společnosti Medis Holding, pod kterou patří M-Silnice.

Trasa chystané silnice z Jablonce nad Nisou do Liberce.

Trasa chystané silnice z Jablonce nad Nisou do Liberce.

Tato firma vyhrála zakázku na stavbu silnice za 360 milionů korun s daní. Až 85 milionů korun by měla zaplatit Evropská unie.

„Nejobtížnější na celé stavbě budou geologické poměry stavby. Asi čtyři sta metrů dlouhý zářez budeme tvořit v kameni tvrdosti žuly. Stavba si proto vyžádá odstřely,“ předjímá Dohnálek.

Silnice částečně povede v asi osm metrů hlubokém zářezu. Během stavby se odtěží 200 tisíc kubíků zeminy, 70 tisíc kubíků naopak stavbaři nasypou.

Nový úsek bude kopírovat současnou silnici, jen zmizí nynější nebezpečné a provoz zpomalující zatáčky. Dvě údolí překlenou mosty, další most vznikne pro místní komunikaci v Lukášově před okružní křižovatkou, kde stavba vyústí. Mosty budou mít celkovou délku 161 metrů.

„Obrovským plusem pro řidiče bude, že se silnice napřímí a odpadnou nebezpečné serpentiny a nevyhovující poloměry. Díky stoupacímu pruhu se zvýší i bezpečná možnost předjíždění nákladních aut. Díky protihlukovým stěnám vylepšíme i životní prostředí,“ vypočítal výhody nové silnice generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Kroupa.

Místo studen budou mít lidé vrty

Stavba ale také zasáhne do života obyvatel okolních domů. Podle předpokladu totiž změní hydrogeologické poměry a vezme jim vodu. „Lidem je potřeba vybudovat nové vodní zdroje, mají totiž kopané studny. Náhradní zdroje se vyřeší vrty,“ uvedl ředitel stavby Jan Wohlmuth.

Objížďka pro tranzitní nákladní dopravu povede přes Rádelský Mlýn. Pro osobní dopravu po nynější komunikaci I/14 přes Vratislavice. „Požadovali jsme, aby přes nás mohla jezdit auta maximálně do třech a půl tuny, ne do dvanácti tun. Bohužel jsme neuspěli,“ posteskl si před časem starosta Vratislavic nad Nisou Lukáš Pohanka.

Protože uzavírka dolehne i na meziměstskou autobusovou dopravu, je v plánu posílení tramvajového spojení. Namísto čtyř spojů za hodinu by jich mohlo jezdit šest.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nuda v České Lípě vadí radnici.
Letáčky a mapičky nestačí, do České Lípy se davy turistů nehrnou

Nuda v České Lípě vadí radnici. Do třetího největšího města v Libereckém kraji přijíždí rok od roku méně turistů. Město chce zlepšit propagaci turismu a...  celý článek

Lyžařský areál na Ještědu využívá dnes k zasněžování pouze jediné retenční...
Ještědu chybí voda na zasněžování, pomoci mají nové nádrže

Ještědu v zimě nestačí voda na zasněžování. Další tisíce kubíků bude potřebovat i pro plánované rozšíření areálu. Liberečtí radní proto zadali vypracování...  celý článek

Ukovi si rozdělili v penzionu role. Jaroslav zastává funkci jakéhosi...
Mohl šéfovat továrnám v Evropě, radost z penzionu je pro něj víc

Vandrování po Evropě spojené s luxusním platem nebo horské ticho v Bedřichově. V roce 2013 si Jaroslav Uko vybral druhou možnost a věnuje se výhradně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.