Lidem vadí kouř a zápach z továrny. Nic neporušujeme, tvrdí její šéf

  6:19aktualizováno  6:19
Lidé peticí bojují proti provozu liberecké firmy Likto. Stěžují si na zápach a kouř. Firma to však odmítá.

„Naše zařízení bylo označeno jako emisně podlimitní. Proto ani nemáme povinnost měřit a emise do hlášení uvádí pouze výpočtem. Z komínů od nás jde většinou jen horký vzduch s minimem emisí. A zápach? To je subjektivní vjem, žádné limity na něj nejsou. Navíc tady ani nemá co zapáchat,“ tvrdí jednatel společnosti René Chrastecký.

Komíny nad Liktem vedou od dvou odlakovacích zařízení, ve kterých se kovové komponenty teplem zbavují nátěrových hmot. Proces odlakování trvá dvě až tři hodiny, teplota přitom dosahuje zhruba čtyř set padesáti stupňů.

Zakázky má Likto především od firem působících v automobilovém průmyslu, které si u něj nechávají z různých lakovacích přípravků, kovových stojanů a roštů odstraňovat zbytky nátěrových hmot, na kterých se lakují nárazníky a další komponenty pro výrobu aut.

Chrástecký odmítá likvidování nebezpečných odpadů

Stížnosti v petici, že se v Liktu likvidují nebezpečné odpady, Chrastecký odmítá.

„Všichni naši dodavatelé musí barvy deklarovat materiálovými listy, abychom věděli, co se likviduje a jaké je složení barvy. Listy pak předáváme ke kontrole inspekci životního prostředí. Z devadesáti procent jde o ekologické, vodou ředitelné barvy. Zbytek jsou barvy práškové. Syntetických je v dnešní době opravdu minimum.“

Než jdou rošty či stojany do odlakovacího zařízení, musí se zvážit a po vytažení z pece také. „To je referenční vážení. Musíme dokladovat, kolik kilogramů barev jsme zlikvidovali. Kdybychom to nedělali, vystavovali bychom se pokutě,“ říká jednatel.

Po vytažení jsou odlakované díly pokryté vrstvou prášku ze zdegradovaných barev. Musí se proto omýt a popílek pak jde odborné firmě k lidividaci.

„Horkem barvu zbavíme pojiva a ona se rozpadne na jemný prášek. To, co v peci vzlíná, jsou emise z likvidovaných nátěrových hmot. Ty jdou do dopalovací komory, kde se emise při teplotě více jak osm set padesát stupňů zlikvidují. Někdy se opravdu chvíli z komínů kouří, pořád je to ale řízený odlakovací cyklus, kterým se udržuje optimální odlakovací teplota. Ale je to kouř během několika sekund a emise v něm jsou menší, než když na semaforech zastaví náklaďák a pak se zase rozjede,“ říká Chrastecký.

Měření se nebráníme, zní z firmy

Jednou z výtek, která se přetřásala i na libereckém zastupitelstvu, je fakt, že Likto teď žádná měření emisí neprovádí a tudíž není jasné, co všechno do vzduchu vlastně jde. Bez ohledu na to, co firma tvrdí.

„My jsme měření prováděli tak, jak jsme měli. Na základě platného rozhodnutí tuto povinnost měřit už ale nemáme. Měření se nebráníme, ale nyní je celé řízení na krajském úřadě přerušeno právě kvůli stížnostem aktivistů. Kdyby do řízení nevstoupili, měli bychom nové rozhodnutí, kde byla povinnost měřit a byly stanoveny i emisní limity,“ zdůvodňuje Chrastecký.

Kromě obyvatel Vesce se ke stížnosti přidalo i město Liberec, které se odvolalo k ministerstvu životního prostředí kvůli tomu, že ho krajský úřad nepřizval k projednávání jako účastníka řízení. Do doby, než se řízení uzavře, tak pro Likto přísnější normy neplatí.

„Ale to neznamená, že něco porušujeme. Ať nám někdo dokáže, že tu škodíme životnímu prostředí. Nenajde nic,“ dodává Chrastecký.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Astana - Jablonec 2:1, hosty srazil gól v závěru, postup je takřka utopií

ROZHODNUTO Jevgenij Postnikov z Astany se raduje, právě vstřelil gól Jablonci v...

Ne, a zase ne. Bohužel. Ani na čtvrtý pokus. Jablonečtí fotbalisté v Evropské lize ještě nevyhráli, v dalekém...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Další z rubriky

Za dvě výjimečně brutální vraždy dostal bezdomovec 28 let vězení

Obžalovaný František Havel (vpravo) přichází ke krajskému soudu v Liberci,...

Za dvě vraždy lidí bez domova v České Lípě dnes potrestal soud v Liberci třiadvacetiletého bezdomovce úhrnným...

Exšéf libereckého dopravního podniku přihrával zakázky svým známým

Manažer dopravního podniku Pavel Šulc je také obviněný z korupce, podle policie...

Pavel Šulc byl předsedou představenstva Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Ve funkci podle zákona...

Nejstarší skokanský můstek v Liberci je na prodej, zřejmě ale padne

Skokanské můstky v areálu LVT v Liberci jsou dnes v zoufalém stavu.

Svého času tam skákali závodníci z celého Československa, i když jen v kategorii žáci a mládež. Dnes je historicky...

Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb
Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb

Myslíte si, že základní asistenční služby obsažené v povinném ručení nebo v havarijním pojištění opravdu stačí? Každý vám říká, kam máte volat v případě nepojízdného vozidla, ale nikdo zřetelně nevysvětlí, jak vám v dané situaci pomůže vaše pojišťovna.

Najdete na iDNES.cz