Vlaky na opravené trati mezi Libercem a Tanvaldem už sice jezdí, ale nabírají...

Vlaky na opravené trati mezi Libercem a Tanvaldem už sice jezdí, ale nabírají zpoždění (na snímku viadukt ve Smržovce). | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na zrekonstruované trati se zpožďují vlaky. Přesně nevyjel ani ten první

  • 30
Ačkoliv modernizace železniční trati Liberec–Tanvald měla cestování urychlit, vlaky tady nabírají zpoždění . Načas nejel už první vlak, který se na trať vydal minulé pondělí večer. Problémy neustaly ani v dalších dnech.

Kdepak režim předčasného užívání... Modernizovaná železniční trať mezi Libercem a Tanvaldem byla v uplynulých pěti dnech mnohem více v režimu velkých porodních bolestí a někdy také šlendriánu.

Rekonstrukce za devět set milionů korun uzavřela koleje již loni. Na zbrusu novou trať, kde platí kvůli pokračujícím pracím takzvaný režim předčasného užívání, se vlaky znovu vydaly v pondělí večer. Už první z nich však nabral na trase z Liberce do Tanvaldu zpoždění, jež nebylo ojedinělé.

„První spoj dostal souhlas od provozovatele dráhy Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) k odjezdu se zhruba dvacetiminutovým zdržením,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„S dalšími dočasnými omezeními na opravené trati v úseku Liberec – Jablonec nad Nisu se zdržení zvýšilo až na dvacet sedm minut. Do stanice Tanvald však přijel spoj se zdržením pouze patnáct minut.“

Na vysvětlenou – státní firma SŽDC řídí dopravu na železničních tratích, zatímco České dráhy provozují vlakové soupravy.

Za zpoždění mohou administrativní úkony, hlásí SŽDC

Mluvčí SŽDC Marek Illiaš vysvětlil pondělní zpoždění administrativními úkony, které předcházely obnovení provozu po rekonstrukci trati. „Druhý pravidelný spoj odjel přesně načas. Žádná další zpoždění již neevidujeme,“ konstatoval Illiaš v pátek v 9:38 hodin.

Redaktor MF DNES Martin Trdla však ve čtvrtek večer zažil na vlastní kůži zpoždění na trati z Liberce do Tanvaldu. Vlak, v němž cestoval, zastavil na nádraží ve Smržovce. Přišel průvodčí a oznámil, že se musí patnáct minut počkat, než přijede opožděný vlak z Tanvaldu.

„Můj známý mi říkal, že v pátek jel z Tanvaldu do Jablonce s vlakem opožděným asi o dvacet minut,“ uvedl Trdla.

Problémy na trati Liberec–Tanvald potvrdil také Šťáhlavský. „Nějaká plošná větší zpoždění tam nemáme hlášena. K menšímu zdržení vlaků mohlo docházet v pátek ráno, kdy nastala nějaká závada na zabezpečovacím zařízení,“ konstatoval Šťáhlavský. „Dopoledne už ale jezdily vlaky včas.“

Potíže s dodržováním jízdních řádů na trati Liberec–Tanvald připustil Illiaš v pátek odpoledne až na opakovaný dotaz MF DNES. „V pátek ráno vypadlo v úseku Jablonec–Smržovka zabezpečovací zařízení - a to od 7:09 do 10:40 hodin,“ sdělil Illiaš. „Jeden osobní vlak se opozdil o patnáct a druhý o jedenáct minut.“

Současný stav nevybočuje z průměru

Podle Šťáhlavského mohou vlaky od Tanvaldu směrem na Liberec nabírat zpoždění kvůli výluce na trati přes Železný Brod.

„Neřekl bych, že současný stav nějak vybočuje z obvyklého průměru. Hodně lidí ale čeká po opravě zlepšení, a tak sledují přesnost vlaků s velkou pozorností. Určitě se ale po modernizované trati jezdí plynuleji, příjemněji a nástupy do vlaků jsou pohodlnější,“ uvedl.  

Páteční výpadek zabezpečovacího zařízení je v rozporu s jedním z důvodů pro opravu trati – větší bezpečností cestujících.

Zprávy o problémech na modernizované trati dorazily k předsedovi dopravního výboru na jablonecké radnici Jindřichu Berounskému. „Na trati výrazně vzrostl počet elektrických zařízení, ovlivňovaných vysokými teplotami, bouřkami a dalšími povětrnostními vlivy,“ prohlásil Berounský, bývalý přednosta železniční stanice.

„Nejzranitelnější jsou zabezpečovací zařízení na přejezdech. Na trati se jich nachází více než čtyřicet. Při současné poruše na více přejezdech musí jet vlaky velmi pomalu a může dojít k výraznému narušení jízdního řádu.“

Cestující si stěžovali rovněž na zmatky s automatickým hlášením v některých stanicích na trati. V Jablonci posílal informační panel cestující na opačné nástupiště od pondělního večera až do úterního rána. Podobné potíže vznikly ve Smržovce.

„Něco takového nelze připustit,“ řekl Berounský. „Informační panel měl být hned po zjištění poruchy přetažen páskou a doplněn textem o závadě nebo o neplatnosti.“