„Úzkorozchodné tratě stejného typu jsou v republice jen čtyři. Peníze by šly...

„Úzkorozchodné tratě stejného typu jsou v republice jen čtyři. Peníze by šly určitě sehnat,“ doufá Ladislav Crha (na snímku), místopředseda spolku Frýdlantské okresní dráhy. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na zrušenou trať Heřmanička se možná vrátí vlaky. Budou vozit výletníky

  • 1
Zrušená železniční trať Heřmanička možná „ze záhrobí“ pomůže nastartovat větší turistický ruch Frýdlantsku. Obce, přes jejichž katastry kdysi vlaky supěly, se přiblížily šanci získat těleso zrušené úzkorozchodné železniční tratě. Správa železniční dopravní cesty, což je majitel trati, je nakloněna bezúplatnému převodu pozemku pod tratí.

Pokud se skutečně podaří pozemky získat, rýsoval by se i nový obzor pro turistický rozvoj celé oblasti. V myslích nadšenců stále dříme touha obnovit alespoň část jedinečné trati a vozit po ní o víkendech výletníky. Z části by zase mohla vzniknout cyklostezka podobná oblíbené stezce z Kamenického Šenova do České Lípy.

Mikroregion Frýdlantsko o trať usiluje už jedenáct let. „Na schůzce na Správě železniční dopravní cesty nám bylo přislíbeno, že celá věc půjde do správní rady a bude se jednat o bezúplatný převod na Mikroregion, což je zatím největší posun za dobu, co o trať usilujeme,“ má radost starosta Heřmanic a předseda Mikroregionu Frýdlantsko Vladimír Stříbrný.

K získání pozemků ovšem ještě vede dlouhá cesta. Po správní radě Správy železniční dopravní cesty se musí vyjádřit ministerstva dopravy, financí a pro místní rozvoj. O bezúplatném převodu, o který Mikroregion usiluje, bude nakonec rozhodovat vláda.

Bývalá trať nemusí být jen cyklostezkou

Starosta Stříbrný věří, že se ledy pohnou a do dvou let by mohly pozemky patřit Mikroregionu. „Bohužel jsme už prošvihli jedno plánovací období, když jsme na to chtěli využít peníze z Evropské unie. Byl bych nerad, kdybychom prošvihli i další. Pro nás by vybudování cyklostezky se zajímavým příběhem i obnova části trati měly velký význam pro další rozvoj Frýdlantského regionu,“ uvedl Vladimír Stříbrný.
Z bývalé tratě by se nemusela stát jen cyklostezka. Počítá se s ní i v souvislosti s případnými povodněmi jako se suchým poldrem. Poskytla by i nezbytné přístupové cesty, které voda nedokáže zaplavit.

Ale především by mohla splnit sen mnoha železničních nadšenců. Počítá se s částečným obnovením provozu. Alespoň v části katastru Frýdlantu. Obnova celé původně deset a půl kilometru dlouhé tratě až do Heřmanic už dnes podle Vladimíra Stříbrného není pro velkou finanční náročnost reálná. Chybí koleje, zapotřebí by byly i opravy v řádu desítek milionů korun.

„Obnova tratě by byla jedinečnou propagací regionu. Úzkorozchodné tratě stejného typu jsou v republice jen čtyři. Peníze by šly určitě sehnat,“ zmínil Ladislav Crha, místopředseda spolku Frýdlantské okresní dráhy. Skutečnost, že Mikroregion nepočítá s obnovou celé tratě ho mrzí. „Je to škoda. Dala by se spojit i s původní tratí přes německé území. Ještě chceme bojovat.“

V bývalé výtopně je železniční muzeum

Spolek v bývalé výtopně ve Frýdlantu provozuje železniční muzeum. Mimo jiné vlastní funkční typ původní lokomotivy, která na trati jezdila ve 40. a 50. letech. Má i několik vagonů.

„Pokud by převod pozemků dopadl dobře, budeme nadále spolupracovat se Spolkem Frýdlantské okresní dráhy a chceme jim pomoci zachovat kousek Heřmaničky,“ zmínil starosta Frýdlantu Dan Ramzer. I podle něj by obnova provozu znamenala pro město další turistický magnet.

Provoz na trati byl zastaven 13. ledna 1976. O status dráhy Heřmanička přišla až v roce 1984.